استادیار مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. ، e.ebrahimi@ihcs.ac.ir
چکیده: (1649 مشاهده)
هدف: رسالت حرفهای مفهومی است که در یک دهه اخیر توجه پژوهشگران حوزههای مختلف تخصصی را به خود معطوف کرده است. بهرغم این موضوع، تنوع و تکثر تعاریف ارائه شده و صورتبندیهای مختلف این پدیده سبب شده اجماع چندانی در مورد ماهیت و ابعاد تشکیلدهنده آن وجود نداشته باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف فهم ساختار اساسی پدیده رسالت حرفهای، از منظر کارکنان شاغل در یکی از سازمانهای مردمنهاد انجام شد تا به درک عمیقتر این مفهوم کمک کند.
روش: از آنجا که هدف، یافتن ساختار اساسی پدیده رسالت حرفهای، و نه شرح تجربه انفرادی افراد بود، پژوهش با رویکرد کیفیِ پدیدارشناسی توصیفی و با روش چهار مرحلهای گئورگی طرحریزی و انجام شد. برای گردآوری دادهها، مصاحبههای روایتی با هشت نفر از کارکنان موسسه محک بهعنوان یک موسسه مردمنهاد شناخته شده در کشور انجام شد. برای تأیید قابلیت اعتمادِ تحلیلها از دو روش بازآوایی و بازتابپذیری که ازجمله روشهای ارزیابی پژوهشهای پدیدارشناختی هستند، استفاده شد.
یافتهها: پس از تعیین واحدهای معنا و تبدیلات حاصل از ترکیب، ادغام و انتزاع آنها، رسالت حرفهای به مثابه نوعی فراخواندن متعالی و گرانیگاه ساحات زندگی تعریف شد. بهعلاوه، اجزای کلیدیِ معنای پدیده و روابط میان آنها نشان داد، این مفهوم سرشتی دوگانه دارد؛ سویه مثبت که ابعاد انگیزهبخش درونزا و سویه منفی که ابعاد آزارنده برونزا هستند. درنهایت، اجزای کلیدی ساختار اساسی پدیده رسالت حرفهای بر اساس توصیف هر جزء تحلیل شدند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1400/11/8 | پذیرش: 1401/1/22 | انتشار: 1401/7/4