فرقانی دهنوی سید محمد، رجب زاده قطری علی، آذر عادل، خدیور آمنه. طراحی راهبرد نگهداشت مشتری با استفاده از الگوی پیشبینی رویگردانی مشتری مبتنی بر یادگیری عمیق. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1401; 12 (3) :98-128
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-58299-fa.html
1- دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، alirajabzadeh@modares.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده: (1546 مشاهده)
نگهداری و حفظ روابط با مشتریان و جلوگیری از رویگردانی مشتری از وظایف مهم سازمانها در بازارهای بهشدت رقابتی کنونی است. در این پژوهش مسئله رویگردانی مشتری و استراتژیهای حفظ و نگهداشت مشتری بررسی شدهاند. این موضوعات از راه مرور ادبیات نظاممند و از زوایای مختلف از جمله زمینه فعالیت سازمان، درجه فردیسازی مدیریت ارتباط با مشتری، دستهبندی مشتریان، انتخاب مشتریان کلیدی، تعلق خاطر کارمندان به سازمان و ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان بررسی قرار شدهاند.
علاوهبراین، ابزاری مبتنی بر شبکههای یادگیری عمیق جهت پیشبینی رویگردانی مشتری استفاده شده است. درنتیجه یک چارچوب و مدل مفهومی بر پایه ادبیات موجود در این حوزه ایجاد شده و بعد از آن با مدل پیشبینی رویگردانی مشتری با استفاده از شبکههای یادگیری عمیق ترکیب شده است. نتایج نشان میدهد استفاده از یادگیری عمیق در پیشبینی رویگردانی مشتری یک شیوه کاملاً مؤثر و کارآمد برای حل مسئله ارتباط، حفظ و نگهداشت مشتری است. این رویکرد نهتنها قادر به پیشبینی دقیق این است که کدام یک از مشتریان سازمان در حال رویگردانی از سازمان و قطع ارتباط خود با سازمان هستند، بلکه میتواند بهطور دقیق عوامل و پارامترهای مؤثر بر رویگردانی مشتری را شناسایی کند و بینش بسیار ارزشمندی برای واحد بازاریابی سازمانها به ارمغان آورد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1400/10/10 | پذیرش: 1401/4/4 | انتشار: 1401/10/10