1- دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (9357 مشاهده)
هدف مقاله حاضر توسعه یک مدل فرایندی (شامل درونداد، میانداد و برونداد) برای مدیریت نظاممند منابع استراتژیک سازمان است. در این مقاله با اتخاذ رویکردی رقابتی و استراتژیک به مدیریت منابع سازمان، نخست یک طبقهبندی جدید از منابع توسعه داده شد. به اینترتیب که علاوه بر طبقهبندی منابع به درونی/ بیرونی، مشهود/ نامشهود و مالی/ انسانی/ فیزیکی/ سازمانی؛ منابع از مننظر رقابتی در سه گروه منابع در اختیار سازمان، منابع صرفاً در اختیار رقبا و منابع آزاد (نه در اختیار رقبا ونه در اختیار سازمان) طبقهبندی شدند. در ادامه با فرض «ضروروت ایجاد رابطه میان منابع و عوامل عوامل کلیدی موفقیت» تبیین شد که استراتژیک بودن یک صفت دائمی برای برخی از منابع نیست بلکه منابع با توجه به عوامل کلیدی موفقیت میتوانند از سطوح استراتژیک بودن متغیری برخوردار باشند. بر این اساس مراحل عمومی مدیریت منابع بازنگری و مدل جدید پنج مرحلهای تشریح و عناصر کلان سازمانی و فراسازمانی تأثیرگذار بر آن معرفی شد. یافته نهایی این پژوهش نظری که با اقتباس از روششناسی نظریهپردازی لینهام انجام شده است، یک مدل علمی نظری - کاربردی است که میتواند هم بهعنوان یک مدل مفهومی برای انجام تحقیقات علمی و هم بهعنوان یک مدل کاربردی برای بررسی و بهبود سیستم مدیریت منابع سازمان مورد استفاده واقع شود.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت بازرگانی دریافت: 1394/3/24 | پذیرش: 1394/12/1 | انتشار: 1395/3/11