1- استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، mdnayeri@modares.ac.ir
2- استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (2920 مشاهده)
یکی از ارکان اساسی مدیریت درامد، در هر بنگاه قیمت فروش است که با مدیریت مؤثر آن، میتوان حصول سود موردانتظار بنگاه را تضمین کرد. در بازارهای رقابتیِ مربوط به کالاهای فاسدشدنی، قیمتگذاری باتوجهبه دوره عمر محصول بهصورت پویا انجام میپذیرد. بهاینترتیب تسریع در فروش کالاهای فاسدشدنی نزدیک به انقضا از راه ارائه انواع تخفیف و تعیین قیمت بالاتر برای محصولات تازه، امری ضروری است. دراینراستا پژوهش حاضر به ارائه یک مدل بهینهسازی قیمتگذاری پویا با هدف حداکثرسازی درامد و کاهش هزینهها پرداخته است. در این مدل با درنظرگرفتن شاخص تازگی محصول و اثر آن بر تقاضا، سیاست قیمتگذاری پویا اعم از ارائه تخفیف یا افزایش قیمت فروش در طول افق زمانی فروش شامل چندین دوره برابر با عمر محصول اتخاذ میشود. علاوهبراین باتوجهبه هزینههای سفارش دوباره و هزینههای نگهداری سیاست تجدید موجودی و قیمتگذاری در هر دوره موردنظر قرار گرفته است. مدل پیشنهادی در شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به کارگرفته و نتایج منجربه راهبرد قیمتگذاری مناسب (کاهش قیمت اولیه) در راستای حداکثرسازی درامد برای محصولات پروتئینی و سبزیجات آن مجموعه بوده است.
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1399/12/29 | پذیرش: 1399/12/27 | انتشار: 1399/12/27