1- دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس ارشد کارآفرینی فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایراk
چکیده: (9926 مشاهده)
امروزه توجه به عواملی که موجب افزایش کارایی و اثر بخشی سازمانها میشوند، همواره شایان توجه بوده است. به نظر میرسد یکی از عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی در سازمانهای فرهنگی، نگرشهای سازمانی است که میتواند نقش قابل ملاحظهای را در ایجاد تمایل یا عدم تمایل به کارآفرینی در سازمان ایفا کند. هدف از این پژوهش حاضر بررسی رابطه تعهد سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سازمانهای فرهنگی - هنری است. به این منظور روش اجرای تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان سازمان رفاهی تفریحی شهرداری و حوزه هنری اصفهان است. نمونه آماری به تعداد 91 نفر میباشند که از جامعه فوق به صورت تصادفی انتخاب شدهاند و با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن و مییر با آلفای کرونباخ 76/0 و پایایی پرسشنامه استاندارد گرایش کارآفرینانه لامپکین و دس با آلفای کرونباخ 9/0 محاسبه شده است که از اعتماد بالایی برخوردار میباشند. نتایج بهدست آمده نشان می دهد که ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد تعهد عاطفی و تعهد مستمر با ابعاد گرایش کارآفرینانه وجود دارد. لیکن رابطه معناداری بین تعهد هنجاری با گرایش کارآفرینانه وجود ندارد.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/10/16 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1395/4/28