1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، alirajabzadeh@modares.ac.ir
3- دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
چکیده: (2232 مشاهده)
هدف از این پژوهش مدلسازی بازاریابی توصیهای الکترونیکی با تأکید بر رفتار مشتری و بهبود کسبوکار است. دراینراستا به شناسایی و بررسی تأثیر عوامل مختلف بر نتایج بازاریابی توصیهای الکترونیکی و همچنین بررسی اثرهای اجرای موفق این بازاریابی بر رفتار مشتریان و بهبود کسبوکارهای الکترونیکی پرداخته شده است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. در مدل مفهومی پژوهش، متغیرهای مستقل تعامل مشتری، کانال بازاریابی توصیهای، کیفیت پیام و تصویر برند به همراه مؤلفههای آنها براساس مرور ادبیات شناسایی و فرضیههای پژوهش تدوین شدهاند. بهمنظور بررسی اثر مؤلفههای شناسایی شده بر موفقیت بازاریابی توصیهای و اعتبار مدل مفهومی پژوهش از ابزار پرسشنامه و نظرهای کاربران سایتهای فروش اینترنتی در ایران استفاده شده است. نمونه آماری نیز بهدلیل نامحدودبودن جامعۀ آماری براساس فرمول کوکران 384 برآورد شد که بهمنظور بررسی و ارائه مدل نهایی از رویکرد معادلات ساختاری با نرمافزار PLS Smart استفاده شد. تحلیل آماری دادهها و نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که تعامل مشتری، کانال بازاریابی توصیهای، کیفیتپیام و تصویر برند تأثیر مثبت و معناداری بر نتایج این نوع از بازاریابی که تغییر رفتار مشتری و بهبود کسبوکار است، دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1399/11/6 | پذیرش: 1400/5/7 | انتشار: 1400/12/10