1- دانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (9692 مشاهده)
پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری هشیاری سازمانی، یک پژوهش آمیخته، اکتشافی متوالی، و کاربردی میباشد. جامعه بخش کیفی، خبرگان هیأت علمی دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران، نمونه 14 خبره علم مدیریت با نمونهگیری گلولهبرفی معین و اجرا با مصاحبه نیمهساختار یافته بود. جامعه بخش کمّی، اعضای هیأت علمی گروههای مدیریت دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران (351 عضو)، نمونه 226 عضو هیأت علمی با نمونهگیری خوشهای دومرحلهای به صورت در دسترس و اجرا با ابزار محققساخته هشیاری سازمانی و ابزارهای استاندارد رهبری تحولی و جامعه یادگیرنده حرفهای در 94-1393 بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش مطلوب بود. برای تحلیل متون جهت تدوین شاخصهای هشیاری در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روشهای تحلیل آماری کمّی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری بود. الگویابی معادلات ساختاری شامل یک سازه نهفته برونزای رهبری تحولی و دو سازه نهفته درونزای جامعه یادگیرنده حرفهای و هشیاری سازمانی است. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم رهبری تحولی بر جامعه یادگیرنده حرفهای بر هشیاری سازمانی و تأثیر معنادار و مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای بر هشیاری سازمانی است. نتایج بیانگر تأثیر مستقیم رهبری تحولی با مضامین تأثیر ایدهآل رفتاری و اسنادی، انگیزش الهامبخش، و ملاحظه فردی بر جامعه یادگیرنده حرفهای با مضامین مسئولیتپذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفهای و بر هشیاری سازمانی با مفاهیم سرعت عمل و چابکی، انعطافپذیری، پاسخگویی، یادگیری مشروط و توسعه شناخت، اعتماد و گشادهرویی، نیز تأثیر مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای در شکلگیری هشیاری سازمانی میباشد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1394/6/20 | پذیرش: 1395/8/1 | انتشار: 1395/8/23