1- دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، andalib@yazd.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده: (2050 مشاهده)
اجرای مسئولیت اجتماعی دیدگاه مثبت و مزیت رقابتی برای شرکتها ایجاد میکند. آنها بهطور مداوم تحت فشار کارکنان، تأمینکنندگان، گروههای جوامع، سازمانهای مردمنهاد و دولت برای افزایش مشارکت در اجرای فعالیتهای مسئولیت اجتماعی هستند. در همین راستا، شرکتها فراتر از مسئولیتهای اقتصادی و اجتماعی فعالیت میکنند. اما شرکتها برای اجرای مسئولیت اجتماعی با موانعی روبهرو هستند که پیادهسازی نامناسب و توجه نکردن به این موانع نه تنها برای شرکتها مزیت رقابتی ایجاد نمیکند بلکه موجب هدررفتن منابع میشود. ازاینرو، هدف این پژوهش رتبهبندی و مدلسازی موانع اجرای مسئولیت اجتماعی است. اجرای پژوهش در چهار گام انجام شده است که در گام اول و دوم موانع اجرای مسئولیت اجتماعی با استفاده از مطالعه ادبیات پژوهش شناسایی شد. در گام سوم این موانع با استفاده از روش بهترین- بدترین رتبهبندی شدند که یافتهها نشان میدهد، نبود ارتباط بین ذینفعان مهمترین مانع اجرای مسئولیت اجتماعی است و در گام چهارم با استفاده از نقشه شناختی فازی چارچوب موانع اجرای مسئولیت اجتماعی ارائه شد. درنهایت، باتوجهبه چارچوب طراحیشده برای موانع اجرای مسئولیت اجتماعی راهبردها تدوین شدند. با بررسی راهبردهای مختلف، نتایج نشان داد که با افزایش تأثیر فرهنگ شرکت سایر عوامل نیز افزایش پیدا میکنند، اما گاه تأثیر پشتیبانی نکردن از مدیریت عالی باعث میشود که رابطه تأثیرگذاری تجزیه و تحلیل هزینه و سود منفی شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1399/9/16 | پذیرش: 1400/1/24 | انتشار: 1400/6/8