دوره 7، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 21-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khadivar A, salemi S. Presenting an acceptance model of location-based services (LBS) in Iranian banks. ORMR. 2017; 7 (2) :21-38
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-4479-fa.html
خدیور آمنه، سالمی سعیده. ارائه مدل پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1396; 7 (2) :21-38

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-4479-fa.html


1- استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات, دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی, دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات, دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد, دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
چکیده:   (6470 مشاهده)
در تجارت الکترونیکی و فن آوری های ارتباطی بی سیم, خدمات مبتنی بر مکان یکی از پر ارزش ترین فرایندها هستند. بکارگیری این خدمات در صنعت بانکداری, علاوه بر ارائه سفارشی سازی شده خدمات بانکی به مشتریان, منافع نامحدودی نیز برای بانکها به همراه خواهد داشت. با این وجود, به دلیل نوپا بودن این فناوری و موانع احتمالی پیش روی آن, ضروری است به مقوله پذیرش این خدمات در صنعت بانکداری پرداخته شود. هدف این پژوهش, ارائه مدلی برای پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی است. برای این منظور, با توجه به نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری, مدل جامعی برای شناسایی عوامل موثر در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانکهای ایرانی تدوین شده و با بهره گیری از مدل یابی معادلات ساختاری, در جامعه مشتریان بانک های شهر تهران آزموده شده است. پس از تجزیه و تحلیل نتایج, فرضیه های اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت و عوامل موثر در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی شامل انتظار عملکرد, انتظار تلاش, شرایط تسهیل گر, تاثیرات اجتماعی, نگرانی های حریم خصوصی, اعتماد, ریسک درک شده و تمایل به نوآوری می باشد. طبق یافته ها, جنسیت و سن در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان بانکی دخالت ندارد, اما میزان تحصیلات بر قصد استفاده از این خدمات موثر است.
متن کامل [PDF 325 kb]   (1230 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله استخراج شده از پایان نامه | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1395/5/17 | پذیرش: 1396/6/1 | انتشار: 1396/6/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA