کردناییج اسداله، شیرخدایی میثم، اصغری گودرزی فاطمه، نجات سهیل. پیشایندهای اصالت برند و نقش آن در شکلگیری تبلیغات توصیهای (موردمطالعه: آجیل تواضع). پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1399; 10 (4) :147-175
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-43483-fa.html
1- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، naeij@modares.ac.ir
2- دانشیار، مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (3558 مشاهده)
امروزه مصرفکنندگان بیش از هر زمانی در جستجوی اصالت هستند. یکی از ویژگیهای ارزشمند اصالت برند این است که مصرفکنندگان حاضرند برای محصولاتی که به نظر آنها اصل هستند، مبلغ بیشتری را پرداخت کنند. اصالت بهعنوان یک ویژگی موردعلاقه مصرفکنندگان که منعکسکنندۀ درک از منحصربهفردبودن، واقعی یا اصلیبودن یک برند است، ظهور پیدا کرده است و به بازاریابان کمک میکند تا برندهای خود را از رقبا متمایز کنند. پژوهش حاضر به بررسی پیشایندهای اصالت برند و تأثیر آن بر تبلیغات توصیهای (WOM) پرداخته است. جامعه آماری پژوهش مصرفکنندگان برند آجیل تواضع در تهران است. باتوجهبه فرمول نمونهگیری، تعداد 372 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با روش نمونهگیری دردسترس پاسخدهندگان انتخاب شدند. دادهها از راه پرسشنامه استاندارد جمعآوری شد. پایایی پرسشنامه از راه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن از روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم بررسی شد. برای آمار توصیفی از نرمافزار SPSS24 آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلههای ساختاری با نرمافزار LISREL 8.8 استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که نوستالژی برند، میراث برند، مشروعیت برند و شفافیت برند بر اصالت برند تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین، اصالت برند بر تبلیغات توصیهای (WOM) تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1399/3/18 | پذیرش: 1399/8/16 | انتشار: 1399/12/27