دوره 10، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 20-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tafaghodi H R, Ramazanian M R, Yakideh K, Akbari M. Developing a Cognitive Map of Private Sector Industrial Goods Export Ecosystem Based on Multi-Actor Networks Visons: Case of SEM. ORMR 2020; 10 (1) :1-20
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-39532-fa.html
تفقدی حمیدرضا، رمضانیان محمد رحیم، یاکیده کیخسرو، اکبری محسن. طراحی نگاشت‌شناختی زیست‌بوم صادرات کالاهای صنعتی بخش خصوصی مبتنی بر چشم‌انداز شبکه‌های چند بازیگره (مورد مطالعه: شرکت‌های کوچک و متوسط). پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1399; 10 (1) :1-20

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-39532-fa.html


1- دانشجوی دکتری، سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان, رشت، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، ramazanian@guilan.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (3180 مشاهده)
هدف این پژوهش، طراحی‌زیست‌بوم ‌صادرات ‌صنعتی در سطح شرکت‌های کوچک و متوسط است تا این بنگاه‌ها نیز بتوانند نقش پررنگی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند. مبتنی بر ادبیات‌ پژوهشی 15 بازیگر اثرگذار بر عملکرد صادراتی بنگاه‌های صنعتی شناسایی شدند و رابطه میان آنها بهوسیله یازده خبره از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی ایران (که بهصورت نمونه‌گیری‌قضاوتی انتخاب شدند) از راه روش نگاشتشناختی علّی و نرم‌افزار یوسینت بررسی و تحلیل شدند. بازیگران اثرگذار بر عملکرد صادرات صنعتی بخش خصوصی در شرکت‌های کوچک و متوسط در چهار خوشه هژمونی ‌دانشی، فرهنگ ‌تولید، دیپلماسی ‌بازار و ساختار‌ انسانی بنگاه نیز دستهبندی شدند. سه خوشه اول تعامل دوطرفه و قوی با یکدیگر داشتند. خوشه ساختار انسانی بنگاه نیز بهعنوان یک عنصر زیرساختی مستقل بر خوشه‌های هژمونی ‌دانشی و فرهنگ ‌تولید مؤثر است. بنگاه‌ها باید برای دستیابی به عملکرد صادراتی بالا بر تمام این چهار خوشه تمرکز کرده و برای هرکدام از آنها، راهبردهای منحصربهفردی طراحی و پیاده‌سازی کنند. بیتوجهی به هریک از این چهار خوشه سبب پایینآمدن عملکرد صادراتی شرکت‌ها می‌شود. خوشه‌های دیپلماسی ‌بازار و فرهنگ ‌تولید، مفاهیم بدیعی به‌نظر میرسند که نیاز است تا شرکت‌ها برای کسب عملکرد صادراتی بالا، در این حوزه‌ها آموزش ببیند.
متن کامل [PDF 297 kb]   (1195 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1399/4/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.