1- دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف ، iman.gheisari@gsme.sharif.edu
2- دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
چکیده: (6023 مشاهده)
یکی از مدلهای کسبوکار که امروزه در کشور ما نیز بسیار مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته است، کسبوکارهای پلتفرمی است که به جای تولید و عرضه محصول، فضا و زیرساختی برای رابطه میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان یک محصول (کالا یا خدمت) ایجاد میکند. با رشد روزافزون این کسبوکارها و دگرگونی این اکوسیستم در جهان و کشور ایران، نیاز به ابزارهای مدیریتی جدید و تکامل یافته در این حوزه به چشم میخورد. این مقاله بر پایه نظریهها و پژوهشهای قبلی در مورد راهبرد و مدیریت منابع انسانی استوار است و بر شناسایی ارتباطات مهم بین راهبرد، منابع انسانی و عملکرد شرکتهای پلتفرمی تمرکز دارد. در این مقاله نخست نقش مهم مدیریت منابع انسانی در عملکرد سازمانها و ایجاد مزیت رقابتی بررسی میشود، سپس نقش رویکرد کارآفرینانه به عنوان متغیر میانجی در رابطه مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد سازمانهای پلتفرمی بررسی شده و در نهایت به تأثیر متغیر مستقل مسیر دید بر عملکرد شرکتهای پلتفرمی و تأثیر این متغیر بر رابطه مدیریت راهبردی منابع انسانی با عملکرد شرکتهای پلتفرمی در حالت وجود متغیر میانجی و نبود آن پرداخته میشود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است که بین شرکت پلتفرمی متوسط داخلی پخش شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که متغیر میانجی رویکرد کارآفرینانه در رابطه مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد شرکتهای پلتفرمی یک میانجی کامل است و شرکتهای دارای رویکرد کارآفرینانه و دیدگاه مسیر دید، قادر به دستیابی به عملکرد بالاتری هستند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1398/9/18 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1398/9/18