1- گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران
2- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف ، alireza_feyz@sharif.edu
چکیده: (5627 مشاهده)
صاحبنظران، دوران معاصر را عصر انقلاب جهانی نوآوری دانستهاند و معتقدند امروزه نوآروی و کارآفرینی عامل اصلی ارزشآفرینی به حساب میآید. تأثیر فعالیتهای کارآفرینانۀ سازمانی در موفقیت شرکتها، محققان را به سمت عوامل سازمانی مشوق و یا جلوگیریکننده از این فعالیتها جذب کرده است. (Guth and Ginsberg 1990)(Guth and Ginsberg 1990)سازمانهای ایرانی نیز مانند سایر سازمانها در سراسر دنیا، در محیط و شرایط پیچیدهای به سر میبرند و نیاز روزافزون به نوآوری و کارآفرینی در آنها مشاهده میشود. اما آیا عوامل پیشران کارآفرینی سازمانی در شرکتهای ایرانی با عوامل شناسایی شده در سایر کشورهای جهان همخوانی دارد؟ مدیران ارشد و میانی شرکتهای بزرگ ایرانی برای پیادهسازی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای خور با چه عواملی رو به رو هستند؟ این عوامل تا چه اندازه با عوامل موجود در ادبیات این حوزه همخوانی دارد؟ این پژوهش، ضمن انجام مصاحبههای نیمهساختار یافته با 14 مدیر ارشد و میانی از 10 شرکت بزرگ خصوصی ایرانی و استفاده از روش تحلیل محتوا، سعی در شناسایی عوامل اثرگذار بر پیادهسازی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای بزرگ خصوصی ایرانی داشته است. نتایج پژوهش نشان میدهد مهمترین و زیربناییترین مانع برون سازمانی در این راستا عدم وجود برنامۀ جامع توسعۀ صنعت در کشور میباشد. همچنین در خصوص عوامل درون سازمانی، اصلیترین عامل متمایزکنندۀ شرکتهای مورد مطالعه در این پژوهش با سایر پژوهشهای موجود در ادبیات، عامل «استقلال مدیریت از مالک و کارآفرین» میباشد که شاید بتوان آن را مهمترین یافتۀ این تحقیق دانست.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1398/9/18 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1398/9/18