طهماسبی رضا، باباشاهی جبار، لاجوردی نرجس سادات. چهارچوب مدیریت ارتباط با کارکنان در سازمانهای دولتی
مطالعه موردی: شرکت پالایش نفت شهید تندگویان. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1399; 10 (4) :127-146
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-38004-fa.html
1- استادیار، مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. ، rtahmasebi@ut.ac.ir
2- استادیار، مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
3- دانشجوی دکترا، مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
چکیده: (3603 مشاهده)
کارکنان، مهمترین سرمایههای سازمان هستند و عملکرد سازمان به عملکرد آنها وابسته است. دستیابی به عملکرد بالای نیروی کار نیازمند شناسایی ساز و کارهای ارتباط با کارکنان است که در قالب مفهوم مدیریت ارتباط با کارکنان (ERM) پیگیری میشود. مدیریت ارتباط با کارکنان، یک ابزار راهبردی و نوعی فرایند مدیریت منابع انسانی است که با تکیه بر بهبود ارتباطها و ایجاد دیدگاهای مشترک بر استمرار و تقویت روابط بین سازمانها و کارکنان تمرکز دارد. این مطالعه با هدف تدوین چهارچوب عملی مدیریت ارتباط با کارکنان در سازمان انجام شده و از نوع تحلیلی _ توصیفی میباشد. گردآوری اطلاعات بر اساس مصاحبه با 14 نفر از مدیران ارشد و میانی شرکت پالایش نفت شهید تندگویان صورت گرفته است. براساس تحلیل دادهها، کدهای بهدستآمده به شش گروه فعالیت اصلی شامل مدیریت دانش، مدیریت ارتباطها، مدیریت برنامه حمایتی کارکنان، مدیریت برنامه توسعه کارکنان، مدیریت برنامه شناختی کارکنان، و درگیرسازی کارکنان تقسیمبندی شدهاند. درنهایت هر زیرگروه فعالیت به انواع نیروی کار کلیدی و عادی تخصیص داده شده اند.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1398/8/12 | پذیرش: 1399/7/24 | انتشار: 1399/12/27