1- استادیار گروه مدیریت دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران
2- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولیعصر (عج) ، رفسنجان، ایران
چکیده: (8888 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی، آزمون مدل پیشایندهای موقعیتی رضایت کاربران سیستمها و فنّاوری اطلاعات در سازمانهای اجرایی انجام شده است. برای انجام پژوهش، پرسشنامههایی برای سنجش متغیرهای پژوهش تهیه و پس از اطمینان از پایایی و روایی محتوا در بین نمونه 379 نفری از کارکنان قلمرو مکانی توزیع شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش، نخست مدلهای اندازهگیری برآورد و آزمون شد، سپس دادهها به مدلهای معادله ساختاری برآزش شدند. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش معلوم شد که همه عوامل موقعیتی، بجز پشتیبانی زیرساختاری در ادراک سهولت استفاده از سیستمها و فنّاوری اطلاعات اثر مثبت معناداری دارند، ضمن اینکه ادراک از سهولت استفاده سیستمها و فنّاوری اطلاعات نیز به نوبه خود در رضایت کاربران آنها اثر مثبت دارد. دوم اینکه از میان عوامل موقعیتی، تنها تناسب کار و فنّاوری و پشتیبانی فنی در ادراک سودمندی سیستمها و فنّاوری اطلاعات اثر مثبت معنادار دارند؛ هر چند معناداری تأثیر ادراک سودمندی سیستمها و فنّاوری اطلاعات در رضایت کاربران تأیید نشد. در نهایت معلوم شد، تنها مشارکت کاربر است که به طور مستقیم در رضایت کاربر اثر مثبت دارد. همچنین مطالعه فرعی پژوهش نشان داد که متغیر ادراک سودمندی نقش تعدیلگری در تأثیر ادراک سهولت استفاده از سیستمها و فنّاوری اطلاعات در رضایت کاربر دارد.
دریافت: 1392/5/29 | پذیرش: 1393/7/14 | انتشار: 1393/11/1