1- دانشیار گروه منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (9833 مشاهده)
در سالهای اخیر، انتقال و تعمیم دانش سازمانی در میان کارکنان که موجب همافزایی کارکردی سازمانها میشود، از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. مدیران نیز به این موضوع بیش از پیش اقبال نشان دادهاند، از این رو پژوهش های زیادی نیز به این سمت متمایل شده است. در این پژوهش محققان با مطالعه پیشینه پژوهشها در این حوزه دریافتند که بیشتر پژوهشهای صورت گرفته بهخصوص در ایران مرتبط با موضوع تسهیم دانش در سازمانها میباشد که با رویکرد پنهانسازی دانش به این پدیده در سازمان پرداخته نشده است. به این ترتیب مسئله اصلی این پژوهش با عنوان عوامل ایجادکننده پدیده پنهانسازی دانش در سازمانهای دانشبنیان و همچنین راهکارها و همچنین پیامدهای آن شکل گرفت. از این رو شرکتهای تولید نرمافزار و متخصصان مشغول بکار در آن به عنوان جامعه مورد نظر پژوهش در نظر گرفته شد. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش نظریه دادهبنیان بوده است که بر آن اساس 17 مقوله اصلی از دادههای پژوهش استخراج شد که در قالب یک مدل مفهومی در پایان ارائه شده است.
دریافت: 1392/8/30 | پذیرش: 1393/12/13 | انتشار: 1394/1/1