Shahtahmasebi E, Khodadad Hoseini S H, Kordnaeij A, Azad Armaki T. Designing a Model for the Role of External Social Capital in Competitive Advantage Acquisition
(Case Study: Color and Resin Industry). ORMR 2013; 3 (1) :69-87
URL:
http://ormr.modares.ac.ir/article-28-3614-fa.html
شاه طهماسبی اسماعیل، خدادادحسینی سیدحمید، کردنائیج اسدالله، آزاد ارمکی تقی. طراحی مدل نقش سرمایه اجتماعی بیرونی در کسب مزیت رقابتی؛ مورد مطالعه صنعت رنگ و رزین. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1392; 3 (1) :69-87
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-3614-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- استاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (9877 مشاهده)
این مقاله براساس دیدگاه ارتباطی مزیت رقابتی تدوین شده است. در این دیدگاه مزایای رقابتی نه تنها از منابع سطح شرکت بلکه از ظرفیتهایی که تقلید از آن سخت است و در روابط پویا عجین شده است، نشأت میگیرد. هدف اصلی تحقیق بر تحلیل و کمیسازی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بیرونی بر کسب مزیت رقابتی سازمان میباشد. در این راه با بررسی گسترده ادبیات موضوع، مدل مفهومی اولیه تدوین شد. این مدل مفهومی در شرکتهای صنعت رنگ و رزین مورد مطالعه قرار گرفت و دادههای مورد نیاز با پرسشنامه از مدیران ارشد مرتبط و اعضای هیأت مدیره این شرکتها جمعآوری شد. با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلههای ساختاری به تحلیل تجزیه و تحلیل نتایچ پرداخته شد. نتایج نشان از نقش اندازه شرکت در نوآوری شرکت دارد. سرمایه اجتماعی بیرونی تأثیر بهسزایی بر مزیت رقابتی سازمان دارد. علاوه بر این بعد ساختاری مؤلفه سرمایه اجتماعی بیرونی بهعنوان مهمترین و مؤثرترین بعد بر ابعاد مزیت رقابتی و بعد انعطاف استراتژیک بهعنوان تأثیرپذیرترین بعد مزیت رقابتی از سرمایه اجتماعی بیرونی شناخته شدند. بعد شناختی از ابعاد سرمایه اجتماعی بیرونی کمترین تأثیر را بر مزیت رقابتی داشته است. به نظر میرسد توجه به روابط شخصی گرمی، ارتباط کاری متنوع و زیاد و همکاری تنگاتنگ با گروههای کاری در مجموعه صنعت مهمترین ابزار برای رسیدن به نتایج مورد نظر سازمانی باشند.
دریافت: 1392/2/16 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1393/8/18