1- استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (9141 مشاهده)
گسترش استفاده از رسانههای اجتماعی، تمام ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار داده است و طبیعی است که سازمانها نیز نسبت به استفاده کارکنان از این رسانهها حساس باشند. در سالهای اخیر پژوهشهای گوناگونی در این رابطه انجام شده است که برخی از آنها نشاندهنده بهبود یا تضعیف عملکرد شغلی کارکنان در صورت استفاده از این رسانهها می-باشند. به نظر میرسد میبایست عوامل جانبی دیگری نیز در این ارتباط مد نظر قرار گیرد. در این پژوهش با استفاده از روش ارزیابی انطباقی، این عوامل با بررسی پیشینه موجود در این زمینه استخراج شده و مدلی مفهومی طراحی شده است. این مدل انواع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم را در زمینه تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان نشان میدهد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ استراتژی، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد، بدین منظور و برای گردآوری اطلاعات پرسشنامهای میان 227 نفر از کارکنان و کارشناسان آموزشی دانشگاه تربیت مدرس توزیع گردید و نتایج تحلیل شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون های رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میان استفاده از رسانههای اجتماعی و هر یک از مؤلفههای عملکرد شغلی، سرمایه اجتماعی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی روابط معناداری وجود دارد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/5