استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس ، sh.nayyeri@modares.ac.ir
چکیده: (3955 مشاهده)
اگرچه در سالهای اخیر نقش زنان در بازار کار و تجارت بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما هنوز هم سهم زنان از ردههای بالای سازمانی نسبت به همتایان مرد آنها در سراسر دنیا بسیار کم است. یک تفسیر برای این موقعیت و حضور کمتر زنان در پستهای مدیریتی، وجود کلیشههای جنسیتی درمورد زنان است که با کلیشههای مدیریت و رهبری در تعارض است. این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندهای نگرش کلیشهای نسبت به حضور زنان در جایگاه مدیریت در بستر کشور ایران انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمهساختار یافته بوده است. برای تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبهها، احصای مفاهیم و مقولات از روش کدگذاری باز استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر خبرگان دانشگاهی بوده است که در حوزههای مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی، جامعهشناسی و مطالعات زنان دارای تخصص بودهاند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد 14 مصاحبه انجام شده است. نتایج پژوهش حکایت از شناسایی 23 مفهوم و 11 مقوله بهعنوان پیشایندهای نگرش کلیشهای جنسیتی نسبت به زنان در جایگاه مدیریت دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1398/3/18 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20