1- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران ، elahe.asadolahi@ut.ac.ir
2- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3- دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا
چکیده: (7470 مشاهده)
همانند کسبوکارهای سنتی در تجارت الکترونیک و کسبوکارهای آنلاین، رفتار خرید مجدد مشتریان از معیارهای کلیدی موفقیت به شمار میرود، اما متفاوت به نظر میرسد. از این رو پژوهش حاضر درصدد رسیدن به مدلی برای قصد خرید مجدد آنلاینB2C است. این پژوهش در چارچوب الگوواره فلسفی تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و تکنیک تحلیل مضمون با استفاده از ابزار مصاحبه انجام شده است. بر این اساس با 36 نفر شامل، 6 نفر متخصص در زمینه تجارت الکترونیک، 13 نفر کارگزار در حوزه کسبوکار اینترنتی و 17 نفر مشتریانی که خرید مجدد آنلاین داشتهاند، مصاحبه انجام شد. پس از کدگذاری مصاحبهها نخست به 120 کد و سپس با تقلیل کدها به 89 کد نهایی دست پیدا شد که این تعداد در قالب 21 مضمون پایه دستهبندی شدهاند. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل نهایی، مضمونهای پایه در قالب چهار مضمون سازماندهنده دستهبندی شدند: روانشناختی، فناوران، سازمانی و مشتری. از میان این چهار مضمون، مبحث فناوری بیشترین میزان تأکید را داشته است و مباحث سازمانی، مشتریمداری و مباحث روانشناختی در رتبههای بعدی قرار دارند که میتواند با همین میزان اهمیت مورد توجه مدیران حوزه تجارت الکترونیک قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1398/1/30 | پذیرش: 1398/6/6 | انتشار: 1398/7/10