1- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- استادیارگروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (13133 مشاهده)
در محیط پویای امروزی، داشتن استراتژیهای مناسب به تنهایی برای شرکتها کافی نبوده و باید آنها قادر به هماهنگی با محیط خود نیز باشند. نوآوری یکی از عواملی است که شرکتها با گزینش ساختار سازمانی مناسب میتوانند از آن برای دستیابی به مزیت رقابتی ماندگار بهره گیرند. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی ساختار سازمانی (رسمیت، تمرکز و پیچیدگی) بین عدم اطمینان محیطی و نوآوری سازمانی است. به این منظور از مدلیابی معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مجموعه شرکتهای تولیدی متوسط و بزرگ شهرستان مشهد و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود که در بین مدیران ارشد این شرکتها توزیع و جمعآوری شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نمونه آماری 89 نفری مدیران ارشد شرکتهای مذکور نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برآزش مناسبی برخوردار بوده و رابطه بین عدم طمینان محیطی با ابعاد ساختار سازمانی، یعنی تمرکز، رسمیت و پیچیدگی و همچنین رابطه بین رسمیت و پیچیدگی ساختار سازمانی با نوآوری معنادار بود. اما رابطه بین تمرکزگرایی و نوآوری معنادار نبود که در نتیجه نقش میانجی پیچیدگی و رسمیت ساختار سازمانی در رابطه بین عدم اطمینان محیطی و نوآوری معنادار و مورد تأیید قرار گرفته و نقش میانجی تمرکزگرایی مورد تأیید قرار نگرفت.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1392/7/2 | پذیرش: 1393/7/4 | انتشار: 1393/11/1