1- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مدیریت بارزگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (7686 مشاهده)
رفتار مصرفکننده موضوعی بحثانگیز و چالشی است که در برگیرندۀ افراد و آنچه خرید میکنند، چرا و چگونگی خرید آنها، بازاریابی و آمیزۀ بازاریابی و بازار است. در این عصر انسان فقط به عنوان عامل مصرف ارزش خلق شده بهوسیله تولیدکنندگان به شمار نمیرود بلکه نقش غیرقابل انکاری در چرخۀ تولید داشته و بهواسطۀ مصرف به دنبال تولید هویت، تصور، معنا، ارزش و تجربه است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و اینکه تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ارزشهای مصرف بر قصد خریدکاربران اپراتورهای همراه اول و ایرانسل میپردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از شاخه همبستگی است. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد، دادهها جمعآوری و از طریق آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان اپراتورهای تلفن همراه هستند و نمونه آماری، از طریق فرمول تعیین حجم نمونه جامعه نامحدود تعیین شد. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است که ارزشهای مصرف خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه بر قصد خرید مشتریان تأثیر دارد. همچنین از میان مؤلفههای ارزشهای مصرف، ارزش کارکردی و ارزش وضعیتی تأثیر معناداری را بر قصد خرید دارند ولی تأثیر ارزش اجتماعی، احساسی و شناختی بر قصد خرید تأیید نشد.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/4/31 | پذیرش: 1395/11/1 | انتشار: 1395/11/19