1- استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، fazizi@modares.ac.ir
2- استادیار، گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.
3- دانشگاه علم و صنعت
چکیده: (10723 مشاهده)
امروزه با شدتگرفتن رقابت در حوزههای مختلف کسبوکار بهویژه صنایع خدماتی، سازمانها جهت دستیابی به اهداف خود نظیر ایجاد ذهنیت مثبت در جامعه هدف، ایجاد رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده و درنهایت، دسترسی به سود بیشتر به دنبال خلق و استفاده بهینه از مزیتهای رقابتی خود نسبت به رقبا هستند. این امر بهخصوص در بخش خصوصی با توجه به جایگاه مهم مشتریان پر رنگتر به نظر میرسد و میتوان بیان کرد هرچه قدر مزیت رقابتی آنها پایدارتر باشد، میتوانند در این زمینه موفقتر عمل کنند. با توجه به اهمیت این مسئله و ضرورت بررسی تأثیرگذاری مزیت رقابتی پایدار بر تصویر برند سازمان، تحقیق حاضر با رویکردی توصیفی/ پیمایشی و با هدفی توسعهای- کاربردی انجام شده است. بیش از 489 پرسشنامه در بین مشتریان و استفادهکنندگان از خدمات بیمارستانهای خصوصی استان مازندران توزیع شد. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری/ محتوایی و همچنین روایی همگرا و واگرا و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (84 درصد) و روش
پایایی ترکیبی(81 درصد) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که مزیت رقابتی پایدار سازمانی میتواند از راه استراتژیهای مناسب بازاریابی بر تصویر برند سازمان اثرگذار باشد که این امر به تعاملات اجتماعی مشتریان به عنوان متغیر تعدیلگر بستگی دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1397/6/18 | پذیرش: 1397/12/28 | انتشار: 1397/12/24