چکیده: (7589 مشاهده)
امروزه، مسائلی چون رقابت،پیچیدگیهای فناورانه، تخصصیشدن کارها و افزایش هزینهها سبب شده تا سازمانها در الگوهای مدیریتی خود تجدید نظر کرده و برای دستیابی به مزیتهای رقابتی به استراتژیهای جدید روی آورند. یکی از این استراتژیها، تمرکز بر شایستگیهای محوری و واگذاری بسیاری از فعالیتها به سازمانهای خارجی (برونسپاری) است. بانکها نیز برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، کاهش هزینهها، ارتقای کیفیت خدمات وبهبود عملکرد، افزایش انعطافپذیری، دستیابی به مهارتها و فناوریهای جدید و تمرکز بر قابلیتهای کلیدی،برخی از فعالیتهای خود را برونسپاری میکنند. علیرغم اینکه برونسپاری میتواند منافع متعددی را برای سازمان به ارمغان آورد، ریسکهای متعددی دارد که نیازمند مدیریت جدی ومؤثر است. هدف این مقاله شناسایی این ریسکها و بررسی تأثیر آنها بر برونسپاری فرایندهایکسبوکار بانکها است. در این پژوهش، بانک تجارت برایمطالعه موردی انتخاب شده است.ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که میان متخصصان این حوزه و مدیران و دستاندرکاران بانک تجارت توزیع شده است.نتایج نشان میدهد که از میان ریسکهای شناسایی شده، ریسک استراتژیک بهوسیله پاسخدهندگان رد و سه ریسک شکست مالی، عملکرد و ریسک روانی-اجتماعی تأیید شدهاند. همچنین، ریسک عملکرد بالاترین اهمیت را در میان دیگر ریسکها در برونسپاری فرایندهای کسبوکار بانک دارد. چکیده
دریافت: 1390/10/25 | پذیرش: 1391/2/8 | انتشار: 1391/8/16