1- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی الهمدی مهر اصفهان، ایران.
چکیده: (5051 مشاهده)
بسیاری از افراد در سازمانها، باورهای مثبتی در مورد نقش رایانه در سیستم منابع انسانی مانند رعایت انصاف در گزینش و مصاحبهها، دارند. چنین باورهایی به زمینههایی مانند ارزیابی در کانون ارزیابی نیز گسترش یافته است. با این وجود ارزیابی در کانون ارزیابی از رویهای چندمرحلهای ایجاد میشود که با محو شدن این رویه در ارزیابی با رایانه، ممکن است ضعیفتر گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه ارزیابی رایانهای با الگوی سنتی شامل شش مرحله ارزیابی گروهی است. دو مطالعه مجزا از دو نمونه از مدیران (200 N1= و 147 N2=) سازمانهای(خصوصی و دولتی) اصفهان گزارش شده است که به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شده بودند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه ارزیابی عملکرد 360 درجه، ابزار رایانهای و ابزار انتخاب اجباری و ارزیابان به دو دسته خبره و تازهکار تقسیم شده بودند. نتایج نشان داد که الگوی کامل ارزیاب انسانی، بر الگوی رایانهای برتری دارد و شاخص های پایایی و اعتبار آن نیز بهتر است. با توجه به نتایج و نیز اهمیت و کاربرد بالای کانونهای ارزیابی، استفاده از ارزیابهای انسانی به جای ارزیابی رایانهای توصیه میشود. ممکن است بهتر باشد نقش رایانه را، به جای ارزیابی، به استفاده در تمرینها عوض کنیم.
واژگان کلیدی: کانون ارزیابی ، الگوی کامل، الگوی رایانهای.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1394/10/2 | پذیرش: 1396/2/1 | انتشار: 1396/3/17