دوره 7، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 149-168 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

orizi H, barati H. Comparison between assessment center(AC) with the evaluation by complete model and computer model. ORMR. 2017; 7 (1) :149-168
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-1880-fa.html
عریضی حمیدرضا، براتی هاجر. مقایسه کانون ارزیابی با ارزیابی در الگوی کامل و الگوی رایانه ای. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1396; 7 (1) :149-168

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-1880-fa.html


1- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی الهمدی مهر اصفهان، ایران.
چکیده:   (3036 مشاهده)
بسیاری از افراد در سازمان‌ها، باورهای مثبتی در مورد نقش رایانه در سیستم منابع انسانی مانند رعایت انصاف در گزینش و مصاحبه‌ها، دارند. چنین باورهایی به زمینه‌هایی مانند ارزیابی در کانون ارزیابی نیز گسترش یافته است. با این وجود ارزیابی در کانون ارزیابی از رویه‌ای چندمرحله‌ای ایجاد می‌شود که با محو شدن این رویه در ارزیابی با رایانه، ممکن است ضعیف‌تر گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه ارزیابی رایانه‌ای با الگوی سنتی شامل شش مرحله ارزیابی گروهی است. دو مطالعه مجزا از دو نمونه از مدیران (200 N1= و 147 N2=) سازمان‌های(خصوصی و دولتی) اصفهان گزارش شده است که به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شده بودند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه ارزیابی عملکرد 360 درجه، ابزار رایانه‌ای و ابزار انتخاب اجباری و ارزیابان به دو دسته خبره و تازه‌کار تقسیم شده بودند. نتایج نشان داد که الگوی کامل ارزیاب انسانی، بر الگوی رایانه‌ای برتری دارد و شاخص های پایایی و اعتبار آن نیز بهتر است. با توجه به نتایج و نیز اهمیت و کاربرد بالای کانون‌های ارزیابی، استفاده از ارزیاب‌های انسانی به جای ارزیابی رایانه‌ای توصیه می‌شود. ممکن است بهتر باشد نقش رایانه را، به جای ارزیابی، به استفاده در تمرین‌ها عوض کنیم.
واژگان کلیدی: کانون ارزیابی ، الگوی کامل، الگوی رایانه‌ای.
متن کامل [PDF 351 kb]   (1137 دریافت)    
نوع مقاله: علمی پژوهشی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1394/10/2 | پذیرش: 1396/2/1 | انتشار: 1396/3/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA