جستجو در:
با توجه به نقش مهم ارتباطات اثربخش در تحقق اهداف سازمان، مطالعه شایستگیهای ارتباطی که شرط آن هستند، نیز اهمیت پیدا میکند. هدف این پژوهش طراحی مدل دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش براساس شایستگیهای ارتباطی درون فردی و بین فردی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری آن جمعی از خبرگان دانشگاهی هستند که از راه نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی 17 نفر از آنها به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها و اطلاعات از روش کتابخانهای و نظرخواهی از خبرگان استفاده شده است. برای تعیین روایی و پایایی ابزار تحقیق از روش مثلثسازی و برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. این پژوهش موجب شناسایی ابعاد مهم شایستگیهای ارتباطی درونفردی و بینفردی تشویقکننده ارتباطات سازمانی اثربخش و طراحی مدل ساختاری تفسیری آنها شد. نتایج این پژوهش نشان داد ابعاد شایستگی ارتباطی درونفردی و بینفردی در سطوح مختلف بر یکدیگر مؤثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد همان سطح و سطوح بعدی و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی میشود. در نهایت پس از تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح آن پیشنهادهایی در زمینه ارتقای این شایستگیها در سازمانها ارائه شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |