چکیده: (5888 مشاهده)
جابهجایی شرکای تجاری ایران با توجه به پیشینه بازرگانی هریک و رفتار متفاوت آنان در شرایط تحریمهای اقتصادی، سازوکار تجاری مناسبی است که میتواند قدرت ابتکار عمل را بهمنظور کمرنگ کردن تحریمهادر اختیار ایران قرار دهد و با توجه به انتقال تعاملات تجاری و تقلیل مزایای بهدست آمده از بهرهمندی بازار ایران، هریک از کشورها را در نادیده گرفتن تحریمها ترغیب کند. رویکردی که به یک توازن مثبت و پایدار و افزایش نقشآفرینی کشور درعرصه روابط تجاری منجر خواهد شد. در این میان، افزایش شعاع نقشآفرینی تجاری کشور در منطقه و رویکرد منطقهگرایی و پس از آن، گزینش شرکای تجاری-همانطور که در متن به آن اشاره شد، راهکار مناسبی به شمار میرود. از سوی دیگردر بعد فرا منطقهای نیز، با توجه به افزایش بحرانهای اقتصادی در جهان و بهخصوصمنطقه اروپا، میتوان ضمن ملاحظه آسیبپذیری کشورهای اروپایی، پس از صدمات ناشی از بحرانهای موجود، به انتخاب شرکای تجاری همت کرد. در ادامه میتوان با توجه به رقابتهای فشرده اقتصادی قدرتهای تجاری مطرح جهان، هریک از آنان را نسبت به از دست دادن بازار پرجمعیت و پرظرفیت ایران ترغیب و تهییج نمود. این رویکرد میتواند قدرت چانهزنی ایران را در مذاکرات اقتصادی افزایش داده و سایر کشورها را به نادیده گرفتن تحریمها تشویق کند. در این عرصه، شناخت بازیگران و ظرفیتهای آنان، میزان تعامل و ارزشآفرینیبین آنان و چگونگی هدایت انگیزشی آنان از ظرافت و اهمیت بسیاری برخوردار است که در این حالت کشورهاییگزینشمیشوند تا از بیشترین تأثیرگذاری در مسیر کمرنگتر کردن تحریمها برخوردار باشند.
دریافت: 1389/8/5 | پذیرش: 1390/6/19 | انتشار: 1391/8/16