1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (9270 مشاهده)
گرایش زیاد سازمانهای ایرانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع موجب شده است که دانشگاهیان و محققان کشور نیز در سالهای اخیر تحقیقات قابلتوجهی در این زمینه انجام دهند. اما عدم توجه به موانع و چالشهای اساسی موجود در بکارگیری موفقیتآمیز سیستمهای مدیریت کیفیت در سازمانهای ایرانی موجب شده است که زمینههای لازم برای تحقق کامل این سیستم فراهم نشود. شناسایی موانع بکارگیری TQM در سازمانها، میتواند اولین گام در پیادهسازی این سیستم محسوب شود؛ زیرا تا زمانیکه مدیران و کارکنان سازمان، اقداماتی در خصوص رفع این موانع نداشته باشند، شکست چنین پروژهای حتمی بهنظر میرسد. در این پژوهش پس از شناسایی موانع کلیدی بکارگیری موفق TQM در صنعت گاز از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، 5 مانع اصلی شناسایی شد. سپس ارتباط و توالی این موانع با مدلسازی ساختاری تفسیری فازی مشخص گردید. با توجه به اینکه شدت (میزان تأثیرگذاری یا تأثیرپذیری) روابط میان برخی موانع در FISM مشخص نبود، در ادامه با استفاده از روش دیمتل فازی شدت روابط میان موانع تعیین شد. نتایج نشان داد که موانع مرتبط با نیروی انسانی و مفهومی، تاثیرگذارترین موانع میباشند که باید توجه زیادی بدانها شود. با عنایت به مدل پیشنهادی، یک برنامهی عملی برای مقابله با موانع بکارگیری موفقیتآمیز TQM در صنعت گاز فراهم خواهد شد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1394/12/7 | پذیرش: 1396/2/1 | انتشار: 1396/3/17