چکیده: (6019 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی کارکنان و مؤلفههای آن میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی سازمان بهزیستی استان اصفهان در پاییز 1389 است. روش نمونه گیری، تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی و برمبنای فهرست اسامی کارکنان انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به آزمون فرضیههای پژوهش از دو پرسشنامه تعهد سازمانی سه مؤلفهای آلن و همکاران (1993) که شامل 24 سؤال است و سه جزء تعهد، یعنی تعهد سازمانی مستمر، هنجاری و عاطفی را میسنجد، استفاده شده است. برای سنجش رهبری خدمتگزار با استفاده از پرسشنامه قلیپور و همکاران (1388) که دارای 28 سؤال میباشد و دارای چهار مؤلفه خدمترسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی است، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مربوط به همبستگی ساده بین متغیرهای پژوهش نشان داد که : بین رهبری خدمتگزار و تعهد سازمانی کارکنان در سازمان بهزیستی استان اصفهان، رابطه معنادار است. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که متغیر تواضع و فروتنی بهطور معناداری میتواند تعهد سازمانی را تبیین کند.
واژگان کلیدی: رهبری خدمتگزار، خدمترسانی، تعهد سازمانی، سازمان بهزیستی استان اصفهان.
دریافت: 1390/1/23 | پذیرش: 1390/6/5 | انتشار: 1391/6/27