1- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
2- استادیار، گروه منابع انسانی، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه منابع انسانی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (6142 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی تفاوتهای موجود در میان تیپهای شخصیتی در خصوص پذیرش نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد و همچنین تعیین جایگاه این نظام در میان عوامل مطرح شده در مدل دوعاملی هرزبرگ بود. به این منظور تعداد 300 نفر از رؤسای شعب بانک رفاه کارگران در 30 استان کشور بهصورت تصادفی انتخاب و سه پرسشنامه پژوهش شامل پرسشنامه عوامل دوگانه هرزبرگ، پرسشنامه پرداخت مبتنی بر عملکرد داولینگ و ریچادرسون و پرسشنامه مدلهای رفتاری دیسک برای آنان ارسال شد. تحلیل نشان داد که در خصوص پذیرش نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد در میان تیپهای شخصیتی تفاوت معناداری مشاهده میشود. درواقع تیپ وظیفه مدار بیشترین علاقهمندی را به این نظام نشان میدهد. علاوه بر این مدیران وظیفهمدار معتقدند که نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد هم یک عامل نگهدارنده و هم یک عامل انگیزاننده است. با بررسی سایر تیپهای شخصیتی نیز مشخص شد که تیپ شخصیتی رابطه میان عوامل بهداشتی و انگیزشی و ابعاد سهگانه نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد را تعدیل میکند. در ادامه یافتههای پژوهش مورد بحث قرار میگیرد و پیشنهادهای پژوهش ارائه میشود.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت رفتار سازمانی دریافت: 1394/11/26 | پذیرش: 1395/8/1 | انتشار: 1395/8/1