مدهوشی مهرداد، اکبرزاده زین العابدین، روانستان کاظم. اولویتبندی استراتژیهای توسعه تأمینکنندگان با رویکرد ترکیبی از تکنیکهای ANP و دیمتل تجدید نظر شده. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1395; 6 (2) :141-167
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-10341-fa.html
1- استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2- - دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3- دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (9395 مشاهده)
توسعه تأمینکنندگان به فعالیتهای شرکت خریدار برای بهبود عملکرد تأمینکننده در حوزههای کیفیت، هزینه، زمان سفارش تا تحویل، خدمات، قابلیت اطمینان و یا ارتقای سطح دانش تولید تأمینکنندگان اشاره دارد که بهطور مثبت بر عملکرد عملیاتی و تجاری شرکتهای خریدار تأثیر میگذارد. تحقیق حاضر به اولویتبندی استراتژیهای توسعه تأمینکنندگان شامل ارتقای سیستم کیفیت تأمینکنندگان، تبادل اطلاعات با تأمینکنندگان در حوزههای کیفی، بهبود فرایند تأمینکنندگان، افزایش بهرهوری تأمینکنندگان و مشارکت در توسعه محصول تأمینکنندگان با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تکنیکهای فرایند تحلیل شبکهای و دیمتل تجدید نظر شده پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای ریختهگری تولیدکننده قطعات خودرو در ایران هستند که بیش از 200 نفر نیروی انسانی دارند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که چشمانداز مالی (5417/0) مهمترین و چشمانداز یادگیری و رشد (0688/0) کم اهمیتترین بعد در بهبود عملکرد سازمان بوده و تبادل اطلاعات با تأمینکنندگان در حوزههای کیفی (30/0) و افزایش بهرهوری تأمینکنندگان (11/0) بهترتیب مهمترین و کم اهمیتترین استراتژی در توسعه تأمینکنندگان محسوب میشوند.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت صنعتی دریافت: 1394/2/10 | پذیرش: 1395/7/1 | انتشار: 1395/7/5