1- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشیار، گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (18747 مشاهده)
در عصر حاضر سازمانها به صورت فزآیندهای با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجه هستند. بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند و از آن جایی که صاحبنظران و اندیشمندان یکی از مهمترین عناصر تغییر در سازمانها را منابع انسانی آن میدانند، رهبری در سازمان یک عنصر کلیدی به شمار میرود. اهمیّت رهبری در این است که رهبران افرادی هستند که از راه نفوذ در پیروان خود به اهداف مورد نظر دست پیدا میکنند و به همین دلیل کارکنان ماهر و توانمند برای نیل به اهداف و آمال سازمان حایز اهمیتاند. از سوی دیگر امروزه بیش از گذشته، مزیت رقابتی یک سازمان متکی به دانش سازمان، روش کاربرد دانش، سرعت تطابق دانش با محیط در حال تغییر و سرعت دستیابی به دانش جدید است. سازمانهایی که به سمت یادگیری جهتگیری کرده و به طور مؤثر از آموختههای خود استفاده میکنند، فرصت کسب منافع بیشتر در بهرهوری، سرعت و سودآوری را به دست میآورند. با توجه به ضرورت این موضوع، محققان در این پژوهش با ارائه چارچوبی مفهومی(شکل 1) به بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه سمنان پرداختهاند.
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزیع آن بین 130 نفر از کارکنان دانشگاه گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شده است.
نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحوّلآفرین بر یادگیریگرایی و توانمندسازی تأثیری مستقیم و مثبت دارد و فرضیه تأثیر یادگیری گرایی بر توانمندسازی نیز رد شده است. همچنین نتایج نشان دادند که متغیرهای رهبری تحوّلآفرین و یادگیریگرایی روی هم رفته توانستهاند 61 درصد از تغییرات توانمندسازی را توضیح دهند.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
اصلی دریافت: 1392/2/23 | پذیرش: 1393/12/13 | انتشار: 1394/1/1