دوره 12، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 131-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، asnaghavi@atu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی- رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.
چکیده:   (1535 مشاهده)
هدف: اهمیت قابلیتهای پویا در کسب مزیت رقابتی بهخوبی شناخته شده است، اما هنوز مشخص نیست که این قابلیتها در کدام سطح سازمان (اعم از فردی، گروهی یا سازمانی یا هر‌سه) شکل میگیرند؟ بنابراین این پژوهش به‌دنبال «ارائه الگویی برای بنیانهای رفتاری قابلیتهای پویا» بوده است.
روش: این پژوهش با تلفیق دو روش مرور نظاممند (فراترکیب) و تحلیل مضمون با تکیه بر مصاحبه از خبرگان انجام شده است. در آغاز به مرور نظام‌مند پیشینه مطالعاتی قابلیتهای پویا و فراترکیب مقالههای موجود پرداخته شده است و سپس بهوسیله ابزار مصاحبه نیمهساختارمند با خبرگان دانشگاهی و شرکتهای دانشبنیان دولتی با روش تحلیل مضمون به ارائه شبکه مضامین بنیانهای رفتاری قابلیتهای پویا اقدام شده است.
یافتهها: درنهایت یک چارچوب پیشنهادی باتلفیق نتایج مرور نظاممند و تحلیل مضمون ،15 مضمون «عوامل فردی و بینفردی»، «رهبری»، «ارتباطات»، «سرمایه و هوش سازمانی»، «مدیریت تعارض»، «شهود وشناخت»، «نگرش شغلی و سازمانی»، «کار گروهی»، «تنظیمهای حسی-شناختی»، «جو سازمانی»، «مدیریت منابع انسانی»، «فضای گفتمان و بازخورد»، «انگیزش»، «ظرفیتسازی»، «مدیریت تنوع»، «مدیریت استعداد» و «مدیریت دانش»، در سه بعد احساس، ربایش و تغییر شکل استخراج شدند. چارچوب پیشنهادی تاکنون در پژوهشهای داخلی و خارجی ارائه نشده است.  
تبیین نظری یافتهها: ارزش دانشافزایی این مقاله یکپارچهسازی و ارائه چارچوب مفهومی نوین و جامعی از همه بنیانهای رفتاری و انسانی برای قابلیتهای پویا به پژوهشگران و مدیران برای ایجاد نگاهی عمیق به مؤلفههای انسانی در سطوح خرد و کلان سازمان برای پویاسازی قابلیتها است.  
متن کامل [PDF 525 kb]   (765 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1400/1/23 | پذیرش: 1400/7/3 | انتشار: 1401/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.