دوره 13، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 51-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anvary Rostamy A A, KARAMI A, Zamani A A, Badavar Nahavandi Y, Saeedi A. The effect of corporate governance mechanisms on the interaction between agency costs and information efficiency of stock prices of companies listed on of the Tehran Stock Exchange. ORMR 2024; 13 (4) :25-51
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-69584-fa.html
انواری رستمی علی اصغر، کرمی اژدر، زمانی علی اصغر، بادآور نهندی یونس، سعیدی علی. تأثیر سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر تعامل میان هزینه‌های نمایندگی و کارایی اطلاعاتی قیمت سهام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1402; 13 (4) :25-51

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-69584-fa.html


1- استاد تمام مالی، گروه برنامه‌ریزی و مدیریت، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، anvary@modares.ac.ir
2- دانشیار، گروه بازرگانی و مدیریت، دانشکده بازرگانی، دانشگاه بنگور، انگلستان.
3- استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه‌ آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.
4- دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.
5- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
چکیده:   (305 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سازوکارهای حاکمیت شرکتی (شامل تخصص مالی و استقلال هیئت مدیره، وجود حسابرس داخلی و میزان سهامداران نهادی) بر تعامل میان هزینه­های نمایندگی و کارایی اطلاعاتی قیمت سهام شرکت­های بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از حیث روش‌­شناسی پژوهشی کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی، پس رویدادی، و نیمه­‌تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، و نمونه آماری پژوهش شامل 130شرکت در بازه زمانی 1394 تا 1400 می‌باشد. در این پژوهش از داده‌های آرشیوی گذشته برای آزمون فرضیه­های پژوهش بهره گرفته شده است. روش تحلیل داده‌ها نیز روش داده‌های پنلی و رویکرد مدل‌های لاجیت رتبه‌ای است. یافته­‌های پژوهش بیانگر آن است که هزینه نمایندگی، که از طریق تعامل بین فرصت‌های رشد و جریان­های نقدی آزاد اندازه‌­گیری می­شود، تأثیر منفی و معنی‌داری بر کارایی اطلاعاتی قیمت سهام، که با سرعت تعدیل قیمت سهام شرکت­های بورس اوراق بهادار تهران سنجش می­شود، دارد. همچنین نتایج نقش تعدیل­‌کنندگی سهامدارن نهادی را بر رابطه مذکور تأیید نموده ولی نقش حسابرسان داخلی، تخصص مالی و استقلال هیئت مدیره را تأیید نمی­­‌نماید. نتایج این پژوهش، نشان داد که فرصت‌های رشد و جریان­‌های نقدی آزاد شرکت­ها از مهمترین متغیرهای موثر بر کارایی اطلاعاتی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار ایران به‌شمار می‌آیند.
متن کامل [PDF 1488 kb]   (90 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1402/3/13 | پذیرش: 1402/8/29 | انتشار: 1402/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.