دوره 6، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 139-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rajabzadeh A, MOHAMAMPOR N, Azar A, zargham H. The Role of Host Communities In Support Of Tourism Development: Gilan Province. ORMR 2016; 6 (2) :125-139
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-476-fa.html
رجب زاده قطری علی، محمدپور نسیبه، آذر عادل، ضرغام بروجنی حمید. بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری: استان گیلان. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1395; 6 (2) :125-139

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-476-fa.html


1- دکتری مدیریت، دانشیار، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- ادکتری مدیریت، استاد، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- دکتری مدیریت، دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (9484 مشاهده)
توسعه مقاصد گردشگری نیازمند حمایت مؤثر و همه جانبه جوامع برای همراه و همسو کردن ذینفعان گردشگری و گسترش تعاملات رضایت‌بخش گردشگران و اجتماعات میزبان است. در نتیجه این تعاملات سازنده و مؤثر، منافع گردشگری برای گردشگران و جوامع میزبان ارتقا یافته و می‌تواند زمینه‌های توسعه ملی را فراهم کند. به منظور جلب حمایت‌های جامعه، بر مبنای نظریه مبادله اجتماعی باید زمینه‌های رضایت افراد جامعه بیش از پیش فراهم شود. آنچه می‌تواند این مهم را محقق سازد، برایند ادراکات و برداشت‌های مثبت یا منفی از توسعه صنعت گردشگری است. بر‌اساس مبانی نظری، ابعاد چهارگانه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی به عنوان مؤلفه‌های اساسی هستند که در جوامع میزبان، زمینه تکوین ادراکات مثبت و منفی اجتماعات محلی را ایجاد می‌کنند. در مطالعه حاضر، چگونگی اثرات این متغیرها بر یکدیگر و تأثیر آنها بر حمایت و پشتیبانی از توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسی روایی متغیرهای مدل از روش تحلیل عامل و برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای پنهان مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. تحلیل داده‌های با بهره‌گیری از نرم‌افزارهایSPSS23  وAMOS 18 انجام می‌شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که یکی از عوامل مهم حمایت یا عدم حمایت جامعه میزبان، میزان رضایت‌مندی از گردشگری است. این عامل با ضریب تأثیر 9/0 مهم‌ترین عامل تبیین‌کننده واریانس متغیر وابسته است. بعد اجتماعی با ضریب تأثیر 8/0به صورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر اثرات ادراک شده مثبت و رضایت‌مندی، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر حمایت از توسعه گردشگری هستند.
متن کامل [PDF 222 kb]   (2894 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله استخراج شده از پایان نامه | موضوع مقاله: مدیریت عمومی
دریافت: 1394/6/17 | پذیرش: 1395/7/1 | انتشار: 1395/7/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.