نوربخش حسن، شفیعی رودپشتی میثم، ملک شاهی فاطمه، تراهی محدثه. تحلیلی بر عوامل مؤثر بر تحقق بازاریابی سبز (مورد مطالعه صنعت خودروی ایران). پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1393; 4 (2) :130-150
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-407-fa.html
1- استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
2- دکتری بازاریابی بینالملل، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
4- کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
چکیده: (12513 مشاهده)
با توجه به منابع محدود و خواستههای نامحدود انسان برای بازاریابان مهم است که در دستیابی به اهداف سازمانی، منابع را به طور کارآمد و بدون نقص به مصرف رساند. در این راستا بازاریابی سبز به عنوان یک استراتژی بازاریابی به بازاریابان کمک میکند تا از طریق ایجاد مزایای قابل تشخیص زیستمحیطی و براساس آنچه که مشتری انتظار آن را دارد از محیط زیست حمایت کند. به این ترتیب با توجه به اینکه خودروسازی آینه تمامنمای توسعه اقتصادی و صنعتی یک کشور بوده و عملیات گسترده آن از تولید تا توزیع و مصرف، نقش بهسزایی در به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد هر کشور دارد، این مقاله درصدد است تا عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز در حوزه صنعت خودروی ایران را شناسایی و بررسی کند. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه است، بخش اول به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تحقق بازاریابی سبز 8 تن از خبرههای بازاریابی سبز و صنعت خودروسازی هستند و بخش دیگر جهت ارزیابی عملکرد و تعیین وزن هریک از مؤلفهها کارشناسان صنعت خودروسازی میباشند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامهی شناسایی شاخصهای بازارابی سبز و ارزیابی عملکرد استفاده شده است. به منظور بررسی سؤالهای پژوهش، روش تحلیل عاملی تأییدی و روشهای تصمیمگیری تاپسیس[1] و گری[2] بکار رفته است. برای ارائهی نتایج واضح و کاربردی عوامل تأیید شده در مدل درون ماتریس اهمیت- عملکرد جانمایی و به چهار دسته تقسیم شدند. مهمترین عوامل آنهایی هستند که در ربع دوم ماتریس قرار گرفتهاند و صنعت خودروسازی برای بازاریابی سبز موفقیتآمیز خود باید بر آنها تمرکز نموده و عملکرد خود را در این موارد بهبود بخشد.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
مدیریت بازرگانی|مدیریت صنعتی دریافت: 1392/6/24 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1393/11/1