دوره 7، شماره 4 - ( 1396 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 130-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Antecedents and Consequences of Customer Based Bank Reputation. ORMR 2018; 7 (4) :115-130
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-16508-fa.html
عزیزی شهریار، روستاییان بهناز، قرچه منیژه، حاجی پور بهمن. پیشایندها و پیامد‌های شهرت بانک از دیدگاه مشتری. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1396; 7 (4) :115-130

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-16508-fa.html


1- عضو هیئت علمی / دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشجوی دکترای بازاریابی / دانشکده مدیریت حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
3- عضو هیئت علمی/دانشگاه شهید بهشتی
4- عضو هیئت علمی / دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (7476 مشاهده)

شهرت هر بانک یکی از مهمترین دارایی‌های ناملموس آن است و از آنجا که شواهد متعددی از ادبیات موضوع نشان می‌دهد، وابستگی شهرت به پیشایندها و پیامدهای آن از کشوری به کشور دیگر تغییر می‌کند، یک مطالعه بومی با دو هدف انجام شد که یکی ارائه الگو برای پیشایندها و پیامدهای سازه «شهرت بانک از دیدگاه مشتری» و دیگری شناسایی ابعاد بومی این سازه است.

روش پژوهش ترکیبی است. در بخش کیفی پس از مرور ادبیات و مصاحبه با کارشناسان بازاریابی بانکی و مشتریان ابعاد سازه «شهرت بانک از دیدگاه مشتری» شناسایی شد. همچنین بر مبنای ادبیات موضوع یک مدل برای پیشایندها و پیامدهای این سازه طراحی شد که در بخش کمّی آزموده شد. نتایج نشان داد که «ارزش ادراک شده غیر کارکردی» و«توصیه ترغیبی دیگران» برشهرت بانک اثر مثبت دارد و شهرت بانک بر اعتماد اثر مثبت دارد و تأثیرپذیری اعتماد کارکردی از شهرت بانک از دیدگاه مشتری بیشتر از تأثیرپذیری اعتماد ساختاری است. نتایج بخش کیفی افتراق ابعاد سازه «شهرت از دیدکاه مشتری» در نظام بانکی ایران با ابعاد تعیین شده در غرب برای سنجش سازه «شهرت از دیدگاه مشتری در بخش‌های خدماتی» را نشان داد. بدیهی است به‌کارگیری مقیاس‌هایی که برای شرایط اقتصادی و اجتماعی غربی تهیه شده‌اند در نظام بانکی ایران موجب کاهش کیفیت سنجش می‌شود.

متن کامل [PDF 351 kb]   (1945 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله استخراج شده از پایان نامه | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1395/11/19 | پذیرش: 1396/6/25 | انتشار: 1397/3/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.