1- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
چکیده: (9503 مشاهده)
در دنیای رقابتی امروز، توجه به بهبود و توسعه کارکنان بهطور فزایندهای اهمیت پیدا کرده است. یکی از روشهایی که سازمانها میتوانند از آن برای بهبود وضعیت کارکنان خود استفاده کنند، اجرای کانونهای ارزیابی و توسعه است. اما باید توجه داشت که اجرای برنامههای بهبود به ازای هر فرد شرکت کننده در کانون ارزیابی، هم زمانبر و هم هزینهبر است. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی کاهش هزینههای اجرای کانون ارزیابی از طریق بخشبندی شرکتکنندگان در کانون ارزیابی و ارائه برنامههای بهبود برای هر بخش است. روش نمونهگیری، هدفمند و بر اساس معیار و حجم نمونه 75 نفر میباشد. در این پژوهش، از نقشههای خودسازمانده برای بخشبندی کارکنان استفاده شده است و تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزارViscovery Profiler انجام گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، در کانون ارزیابی چهار بخش شناسایی شد که بهصورت استعدادهای درخشان، کارکنان قابل بهبود (با محوریت شایستگی)، کارکنان قابل بهبود (با محوریت شخصیت) و کارشناسان غیرمستعد نامگذاری شدهاند. نتایج این بخشبندی میتواند در پنج حوزه، از جمله آموزش، ارتقا، حل چالشهای سازمانی، سیاستهای استخدام و نگهداشت نیرو و پاداش به کار گرفته شود. بر پایه نتایج، برای بخشهای شناسایی شده در کانون ارزیابی، پیشنهادهایی در حوزههای ذکر شده ارائه شده است.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1395/9/22 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/5