1- استادیار، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2- دانشیار، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده: (10170 مشاهده)
هرزبرگ معتقد بود عواملی که موجب رضایت میشوند با عوامل موجب نارضایتی، متفاوت هستند. البته یافتههای هرزبرگ با استفاده از روششناسی روایت رویدادهای مهم1[1]حاصل شده است. از این رو این امکان وجود دارد که نتایج پژوهش تحت تأثیر خطای اسناد به دست آمده باشد. بنابراین در این پژوهش برای دستهبندی مجدد عوامل انگیزاننده و بهداشتی از پرسشنامه استفاده شد. به این منظور یک شرکت فعال در زمینه تولید محصولات الکترونیکی که دارای دو مرکز تولیدی در تهران و شیراز است انتخاب شد و عوامل انگیزاننده و بهداشتی با استفاده از پرسشنامه تنگ و واحد اندازهگیری شد. 190 نفر از کارکنان (تهران 120، شیراز 70 نفر) پرسشنامهها را تکمیل و عودت دادند. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد میان عوامل نگهدارنده و انگیزاننده کارکنان تهران و شیراز تفاوتهای عمدهای وجود دارد. این تفاوتها در زمینه عاملهای ذکر شده در نظریه هرزبرگ نیز مشاهده میشود. به طور کلّی برخی از عوامل انگیزاننده و بهداشتی بهویژه کارکنان شهر تهران در شکل متفاوت با نظریه هرزبرگ دستهبندی میشوند. علاوه بر این عوامل دوگانه هرزبرگ را میتوان به چهار عامل گسترش داد که در آن پول و امنیت شغلی دو عامل مستقل محسوب میشوند. همچنین پیشفرض هرزبرگ در خصوص استقلال عوامل نگهدارنده و انگیزاننده از یکدیگر مورد تأیید قرار نگرفت.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
اصلی دریافت: 1392/11/16 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1393/11/1