1- دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- - دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- - استاد، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (10916 مشاهده)
شبکه نوآوری رویکردی قابل توجه برای توسعه نوآوری در کشورهای پیشرفته است. رویکرد شبکهسازی بهویژه در مورد توسعه فناوریهای پیشرفته مؤثر میباشد. همچنین شناسایی ابعاد مهم در توسعه شبکههای نوآوری میتواند به برنامهریزی و خطمشی گذاری مناسب برای هر صنعت کمک کند. در این پژوهش با بررسی پیشینه پژوهش در حوزه شبکه نوآوری به استخراج ابعاد گوناگون مؤثر بر آن در صنعت فناوری اطلاعات کشور پرداخته شده است. هدف از پژوهش انجام مقایسه بین و درون این مؤلفهها و ارزیابی وضعیت کنونی آنها میباشد. به این منظور پس از تأیید ابعاد بهوسیله خبرگان، پیمایشی برای ارزیابی این ابعاد در شرکتهای فناوری اطلاعات در هفت استان کشور اجرا شد. در این پژوهش ابعاد توانمندی شرکتها، تعبیهشدگی، مساعد بودن محیط، خودسازماندهی، یادگیرنده بودن، کیفیت تعاملها، نوآوری و اثربخشی شبکه نوآوری ارزیابی شد. این ابعاد براساس شاخصهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحلیل شد. براساس نتایج حاصل شده از طریق مقایسه مؤلفههای سازنده این ابعاد و بین ابعاد با یکدیگر، وضعیت کنونی آنها استحصال شد که میتواند در سیاستگذاریها مورد توجه قرار گیرند. نتایج بیانگر تفاوت معنادار وضعیت این مؤلفهها میباشد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
اصلی|مدیریت فناوری اطلاعات دریافت: 1392/12/18 | پذیرش: 1393/3/1 | انتشار: 1393/7/14