محمودی میمند محمد، میرامینی سید جواد. تدوین مدل استراتژیک دانایی محوری در بخش علم وفناوری در راستای سند چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1393; 4 (1) :144-163
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-7668-fa.html
1- - دانشیار، گروه مدیریت اجرایی و MBA، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (8428 مشاهده)
براساس سند چشمانداز «ایران کشوری است دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تأکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم». با توجه به اینکه محور سند مذکور داناییمحوری است، در پژوهش حاضر برای محقق شدن این مهم، بخش علم و فناوری بر مبنای داناییمحوری، مورد پژوهش واقع شده و پژوهشگر به دنبال طراحی مدل استراتژیک داناییمحوری در بخش علم و فناوری در راستای سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران است. داناییمحوری متشکل از سه سطح انسان، سازمان و جامعه میباشد. هر یک از این سطوح دارای ابعاد جداگانهای است. برای هر یک از این ابعاد، شاخصهای سنجش پیشنهاد و برای شناسایی شاخصها، طی فرآیندی، شش گام برداشته شده است. نخست شاخصهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، مالی در مجموع 2100 شاخص شناسایی شد. پس از تجزیه و تحلیل، تعداد 1178 شاخص استخراج شد، سپس این شاخصها در20 گروه طبقهبندی و از بین این شاخصها تعداد 313 شاخص براساس شیوههای تحلیلی متمرکز بر معنا مورد توجه قرار گرفت. درنهایت با روش گروه کانونی از بین شاخصهای مورد نظر40 شاخص مربوط به دانایی محوری شناسایی و فراوانی هر یک اولویتبندی و براساس نتایج و یافتهها مدل پژوهش استوار شد.
روش استفاده شده در پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوا، دلفی، مصاحبه و پرسشنامه است. پس از جمعآوری دادهها، نتایج آن مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت. براساس نتایج به دست آمده از پژوهش، انسان دانا، سازمان دانا و جامعه دانا، ابعاد اصلى مدل پژوهش را تشکیل مىدهند.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
مدیریت بازرگانی دریافت: 1392/1/18 | پذیرش: 1393/4/25 | انتشار: 1393/11/1