1- دانشجوی دکتری،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دانشیار،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (12619 مشاهده)
موتور محرک اقتصاد دانشبنیان، شرکتهاى دانشبنیان هستند که نقشی کلیدی در توسعه اقتصاد دانشمحور دارند. این شرکتها در همافزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمی، اقتصادی و تجاریسازی نتایج پژوهش و توسعه در حوزه فناوریهای برتر نقش دارند. در متون علمی، عبارتهایی نظیر جامعه دانشی، هوشمندی، سازمانهای یادگیرنده و یا سازمانهای دانشبنیان مورد استفاده زیادی قرار گرفتهاند. به این مفهوم که سازمانها باید از راه یادگیری به صورت هوشمندانه عمل کنند. مفهومی که ما از شرکتهای دانشبنیان دنبال میکنیم براساس مبانی نظری و مرور ادبیات نشان میدهد که این مفهوم بیشتر با مفاهیم شرکتهای کوچک و متوسط، شرکتهای نوپا، صنایع با فناوری بالا، شرکتهای جدید فناوریبنیان و شرکتهای زایشی ارتباط و همپوشانی دارد.
در این پژوهش تلاش شده است تا با توجه به تعاریف ارائه شده در متون علمی و با استفاده از روش تحلیل محتوا، رویکردهای اصلی موجود در تعاریف شناسایی شده و دستهبندی مناسبی از آنها ارائه شود. براساس تحلیل محتوای تعاریف ارائه شده بهوسیله محققان مختلف و همچنین ویژگیهای ارائه شده در مطالعات گوناگون، معیارهای جدید بودن فناوری و ظهور صنایع جدید در قالب تعریف بخش و فناوری بالا یا متوسط، جوان بودن شرکتها، اندازه شرکتها، استقلال شرکتها، موضوع فعالیت شرکتها که به بهرهبرداری از دانش فنی جدید یا فناوری و تمرکز بر پژوهش و توسعه اشاره دارد و ویژگی مؤسسان، بیانگر ویژگیهای اصلی شرکتهای دانشبنیان هستند.
دریافت: 1392/8/20 | پذیرش: 1393/12/13 | انتشار: 1394/6/1