1- استادیار، گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، ایران. ، mojtaba.moussavi@gonabad.ac.ir
چکیده: (495 مشاهده)
در محیط پویا و پیچیده سازمانهای عمومی، مدیریت منابع انسانی بهعنوان عاملی حیاتی و تعیین کننده در بهبود عملکرد سازمانی و ارتقای خدمات به شهروندان مطرح است. در این مقاله با بهرهگیری از روش نظریه دادهبنیاد، الگوی جامعی در زمینه مدیریت منابع انسانی در سازمانهای عمومی تدوین شد. دادههای موردنیاز از راه مصاحبه با 35 خبره و مدیر ارشد سازمانهای عمومی و بررسی مقالهها و گزارشهای مرتبط جمعآوری و تحلیل شده است. براساس یافتههای پژوهش، مهمترین چالشهای منابع انسانی در بخش عمومی عبارت است از ناکارآمدی مدیریت، فقدان مدیریت نظاممند در حوزه منابع انسانی، سطوح بالای استرس و نارضایتی شغلی، عدمتناسب در رابطه پرداخت و عملکرد، راهبرد کاهش شدید هزینهها و افزایش حجم و پیچیدگی خدمات در بخش عمومی و عدمتوسعه نیروی انسانی متناسب با آن. این چالشها نهتنها به عوامل قانونی و محدودیتهای بودجهای مرتبط با حاکمیت عمومی برمیگردند، بلکه از ضعف فرهنگ سازمانی و توجه نکردن به منافع عمومی در سازمانهای عمومی نشأت میگیرند. راهبردهای بالندگی منابع انسانی در بخش عمومی شامل برنامهریزی منابع انسانی، ایجاد نظام پاداش عادلانه، آموزش و توسعه کارکنان، ارزیابی عملکرد، ایجاد نظام روابط کار مؤثر، ارتقای فرهنگ سازمانی و توسعه ساختار سازمانی است.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1402/10/5 | پذیرش: 1402/12/1 | انتشار: 1403/4/10