جعفرپور سپهر، خدادادحسینی سید حمید، کردناییج اسداله. واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری در بخش کشاورزی هوشمند ایران با بهکارگیری روش SIMUS. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1402; 13 (2) :105-138
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-68343-fa.html
1- کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، khodadad@modares.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (1037 مشاهده)
هدف مقاله حاضر، واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری برای کسبوکارهایی است که قصد دارند جایگاه قابل قبولی در آینده کشاورزی ایران داشته باشند. مصاحبه عمیق با 12 خبره منتخب، روش دلفی و بررسی اسناد کتابخانهای روشهای جمعآوری و بررسی دادهها بودند. محدوده پژوهش کل بخش کشاورزی ایران و جامعه هدف، کلیه فعالین و ذینفعان بخش کشاورزی ایران هستند. پس از استخراج روندهای کلان، استراتژیهای توسعه نوآوری و نوآوریهای اختصاصی بخش کشاورزی با بهکارگیری ابزارهای تجزیهوتحلیل استراتژیک، ضمن استخراج مهمترین عوامل محیطی (فرصت و تهدید) و مهمترین عوامل داخلی (ضعف و قوت)، نسبت به موقعیتیابی استراتژیک کسبوکارهای ایرانی اقدام شد. با استفاده از روش سیموس بهعنوان یک رویکرد پیشرفته در تصمیمگیری چندمعیاره،استراتژیها و نوآوریهای استخراج شده، رتبهبندی شدند. مهمترین نقطه ضعف کسبوکارهای ایرانی نداشتن دانش و مهارت تخصصی و مدیریتی و مهمترین نقطه قوت، برخورداری از نیرویهای انسانی جوان و خلاق شناسایی شد. خرده مالکی گسترده و عدمبلوغ اکوسیستم نوآوری در بخش کشاورزی مهمترین تهدیدها و غنی بودن اکوسیستم کشاورزی ایران و همچنین سرمایه انسانی جوان، خلاق و تحصیلکرده مهمترین فرصتها شناسایی شدند. همکاریهای استراتژیک جهت توسعه نوآوریهای کاربردی منطبق بر بلوغ اکوسیستم نوآوری کشاورزی به عنوان برترین استراتژی و تجاریسازی داخلی نوآوریهای پیشرفته بهعنوان ضعیفترین استراتژی شناسایی شدند. نوآوریهای مرتبط با کارایی بازار و کارایی مزرعه بهعنوان مناسبترین نوآوریها و نوآوریهای مرتبط با مزارع پیشرفته بهعنوان نامناسبترین نوآوریها بهمنظور توسعه نوآوری در بخش کشاورزی ایران شناسایی شدند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/7/4