دوره 13، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 138-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jafarpour S, Khodadad Hosseini S H, Kordnaeij A. Exploring the strategic approaches of innovation development in Iran's smart agriculture sector by using SIMUS method. ORMR 2023; 13 (2) :105-138
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-68343-fa.html
جعفرپور سپهر، خدادادحسینی سید حمید، کردناییج اسداله. واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری‌ در بخش کشاورزی هوشمند ایران با به‌کارگیری روش SIMUS. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1402; 13 (2) :105-138

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-68343-fa.html


1- کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، khodadad@modares.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (1037 مشاهده)
هدف مقاله حاضر، واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری برای کسبوکارهایی است که قصد دارند جایگاه قابل قبولی در آینده کشاورزی ایران داشته باشند. مصاحبه عمیق با 12 خبره منتخب، روش دلفی و بررسی اسناد کتابخانه­ای روش­های جمع­آوری و بررسی داده­ها بودند. محدوده پژوهش کل بخش کشاورزی ایران و جامعه هدف، کلیه فعالین و ذینفعان بخش کشاورزی ایران هستند. پس از استخراج روندهای کلان، استراتژی­های توسعه نوآوری و نوآوری­های اختصاصی بخش کشاورزی با بهکارگیری ابزارهای تجزیهوتحلیل استراتژیک، ضمن استخراج مهم­ترین عوامل محیطی (فرصت­ و تهدید) و مهم­ترین عوامل داخلی (ضعف و قوت)، نسبت به موقعیت­یابی استراتژیک کسب‌وکارهای ایرانی اقدام شد. با استفاده از روش سیموس بهعنوان یک رویکرد پیشرفته در تصمیم­گیری چندمعیاره،استراتژی­ها و نوآوری­های استخراج شده، رتبه­بندی شدند. مهم­ترین نقطه ضعف کسبوکارهای ایرانی نداشتن دانش و مهارت تخصصی و مدیریتی و مهم­ترین نقطه قوت، برخورداری از نیروی­های انسانی جوان و خلاق شناسایی شد. خرده مالکی گسترده و عدمبلوغ اکوسیستم نوآوری در بخش کشاورزی مهم­ترین تهدیدها و غنی بودن اکوسیستم کشاورزی ایران و همچنین سرمایه انسانی جوان، خلاق و تحصیلکرده مهم­ترین فرصت­ها شناسایی شدند. همکاری­های استراتژیک جهت توسعه نوآوری­های کاربردی منطبق بر بلوغ اکوسیستم نوآوری کشاورزی به عنوان برترین استراتژی و تجاریسازی داخلی نوآوری­های پیشرفته بهعنوان ضعیف­ترین استراتژی شناسایی شدند. نوآوری­های مرتبط با کارایی بازار و کارایی مزرعه بهعنوان مناسب­ترین نوآوری­ها و نوآوری­های مرتبط با مزارع پیشرفته بهعنوان نامناسب­ترین نوآوری­ها بهمنظور توسعه نوآوری در بخش کشاورزی ایران شناسایی شدند.
متن کامل [PDF 1190 kb]   (614 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.