1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. ، s.golchin@isu.ac.ir
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
چکیده: (507 مشاهده)
دیجیتالی شدن و فناوریهای برهمزننده موجب بروز یک انقلاب تحولی در الگوها و فرایندهای کسبوکارهای سنتی شدهاند. در چنین شرایطی صنعت بانکداری نیز بقا و رقابتپذیری خود را در گرو بازنگری جامع در ابعاد گوناگون کسبوکار خود پیدا میکند. بااینحال عدموجود دانشی منسجم از بایستههای کنشگری در فضای بانکداری دیجیتال، بهعنوان یک خلأ جدی و انگیزه اصلی پیشبرد نوشتار پیشرو شمرده میشود. در این پژوهش از راه مرور نظاممند آثار علمی نشریههای معتبر خارجی در سالهای 2000 تا 2022 در زمینه مدل کسبوکار بانکداری دیجیتال، پس از پالایش بیش از 633 مقاله مرتبط با موضوع، 26 مقاله برای مرور انتخاب شد. از رهگذر تحلیل محتوای قیاسی، در مجموع 144 مصداق منحصربهفرد، از دل 222 کد شناسایی و درنهایت ذیل 11 مقوله اصلی دستهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که به ابعاد نهگانه مدل کسبوکار اوستروالدر بهعلاوه دو موضوع «ذهنیت نو» و «نوآوری در خدمات» بهعنوان مهمترین و متداولترین عناصر مدل کسبوکار بانکداری در عصر دیجیتال توجه شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1402/1/14 | پذیرش: 1402/11/7 | انتشار: 1403/4/10