1- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، mosadegh_hamed@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (46 مشاهده)
امروزه صنایع خدماتی نقش اساسی و مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارند و در این میان نقش و اهمیت جایگاه صنعت بیمه بهعنوان یک صنعت حمایت کننده بر هیچکس پوشیده نیست. ازسویدیگر، افزایش رقابت در صنعت بیمه، بیشتر مدیران این صنعت را به فکر چارهاندیشی برای حضور ماندگار در عرصه کسبوکار انداخته است. در اینکه صنعت بیمه از منظر ابتکارهای فناورانه نسبت به سایر خدمات مالی ازقبیل بانک و بورس، عقب افتاده است، تردیدی وجود ندارد. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی بازاریابی دیجتالی در صنعت بیمه (فرصتها، چالشها و راهکارها) انجام شد. در پژوهش حاضر بهمنظور رسیدن به هدف اصلی پژوهش پس از انجام 10 مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری، از فرایند سهمرحلهای تحلیل مضمون استفاده شد. در اولین مرحله برای انجام کدگذاری باز، محتوای تمام مصاحبهها پیادهسازی و سپس کدگذاری باز آنها انجام شد؛ بهاینترتیب که دادههای جمعآوری شده در مصاحبهها بهصورت مکتوب روی کاغذ درج و سپس با تجزیهوتحلیل خط به خط و پاراگراف به پاراگراف نوشتههای موجود کدهای باز و مفاهیم ایجاد شد. این مفاهیم اقتباسی از نوشتهها و در برخی موارد مانند خود نوشته بود که در مجموع 49 کد اولیه از مجموع 10 مصاحبه ایجاد شد. سپس بهدلیل کثرت کدها، تمامی کدهای مشابه بر پایۀ قرابت مفهومی و معنایی در گروه خاص خود قرار گرفتند و به 37 مقوله فرعی تقلیل یافتند. درنهایت براساس کدهای باز ثانویه، هشت مقولۀ اصلی شامل چهار مقوله اصلی در بخش فرصتهای بازاریابی دیجیتالی شامل مدیریت ارتباط با مشتری، معرفی محصولات، مدیریت هزینهها، مدیریت بازاریابی و چهار موضوع اصلی در بخش چالشهای بازاریابی دیجیتالی عوامل فناورانه، عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل قانونی و عوامل بازاریابی ایجاد شد.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1401/11/30 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1403/9/10