1- کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، mh_ronaghi@shirazu.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (2211 مشاهده)
هدف: فرایند جهانیسازی و توسعه سریع فناوریهای اطلاعاتی نهتنها منجر به رقابت مشهود بین سازمانها شده است، بلکه این پدیده را میتوان میان دانشگاهها نیز مشاهده کرد. در این زمینه، هوشمندی کسبوکار بهعنوان فرایند جمعآوری، تجزیهوتحلیل، تفسیر، انتشار دادهها و اطلاعات باارزشبالا، برای استفاده در فرایند تصمیمگیری میباشد. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار متناسب با سازمانهای تحصیلات عالی و در نهایت سنجش آمادگی دانشگاه شیراز برای پیادهسازی این سیستم است.
طرح پژوهش: این مطالعه در چهار مرحله انجام شد. در آغاز برای شناسایی جامع عوامل مؤثر بر آمادگی سازمان جهت پیادهسازی سیستم هوشمندی کسبوکار از روش مرور نظاممند استفاده شد. سپس برای متناسبسازی عوامل با دانشگاه و مؤسسههای آموزشی به پالایش آن عوامل با نظر خبرگان دانشگاهی و غربالگری فازی عوامل متناسب با دانشگاه پرداخته شد که در نتیجه هشت بعد مدیریت، زیرساخت سختافزاری، مدیریت طرح، تیم هوشمندی کسبوکار، زیرساخت نرمافزاری، کاربران، سازمان و فرهنگ سازمانی و 44 شاخص شناسایی و تأیید شد. سپس عوامل شناساییشده بهوسیله روش بهترین-بدترین فازی وزندهی شدند. در نهایت، آمادگی دانشگاه شیراز با استفاده از چارچوب عوامل و نظر 60 نفر از مدیران، کارشناسان و استادان دانشگاه شیراز که بهصورت قضاوتی هدفمند انتخاب شدند، از مسیر پرسشنامه سنجش شد.
یافتهها: علاوه بر شناسایی عوامل آمادگی هوشمندی در دانشگاه، یافته دیگر نشان داد که دانشگاه شیراز بیشترین آمادگی را بهترتیب در ابعاد کاربران، مدیریت، گروه هوشمندی، فرهنگ سازمان، زیرساخت سختافزاری، مدیریت طرح، سازمان و زیرساخت نرمافزاری دارد.
نوآوری پژوهش: ارزش نظری این پژوهش، ارائه چارچوبی براساس شاخصهای استخراج شده و اوزان آنها است که میتوان میزان آمادگی یک دانشگاه در پیادهسازی سیستم هوشمندی کسبوکار را ارزیابی کرد. نتایج مطالعه برای مدیران دانشگاهها جهت ارزیابی وضعیت سازمان خود و شناسایی نقاط قوت و ضعف ابعاد مختلف مؤسسه در پیادهسازی هوشمندی کسبوکار کاربرد دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1402/3/27 | انتشار: 1402/7/4