1- دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، n.naderi@razi.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده: (1188 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات کوچینگ کسبوکار با رویکرد کیفی- کمی انجام شده است که از لحاظ هدف در زمره پژوهشهای توسعهای-کاربردی قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل کوچهای کسبوکار است که نمونهای به تعداد 20 نفر از آنان با رویکرد هدفمند و نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل فعالان عرصه کوچینگ کسبوکار بود که نمونهای به حجم 200 نفر از آنان بهصورت هدفمند در دسترس انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و روایی و پایایی آنها مورد تأیید واقع شد، همچنین بهمنظور تحلیل دادهها در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون رتبهای فریدمن برای اولویتبندی معیارهای شناسایی شده استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که از بین معیارهای شناساییشده بیشترین رتبه میانگین مربوط به متغیر کسب تجربه (4/04) و کمترین رتبه مربوط به متغیر ویژگیهای روانشناختی ( 3/67) است. لازم به ذکر است که در رابطه با الزامات کوچینگ کسبوکار و تأثیر آن بر توسعه کسبوکارها مطالعات بسیار اندکی انجام شده است و خلأ جدی در این زمینه احساس میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1401/12/18 | انتشار: 1402/3/22