دوره 13، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 163-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chavoshi S K, khamoei F, shokrolahtabar M. Factors affecting the acceptance of Islamic banking by customers with a Fuzzy ARAS approach. ORMR 2023; 13 (2) :139-163
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-61675-fa.html
چاوشی سید کاظم، خمویی فرشید، شکرالله تبار معظمه. عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1402; 13 (2) :139-163

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-61675-fa.html


1- استادیار، گروه مدریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- دکتری مدیریت رفتاری، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌وکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، farshidkhamoie@gmail.com
3- کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (944 مشاهده)
بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و جزء صنایع روبهرشد دنیا شناخته شده است. ازاینرو هدف پژوهش پیشرو شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی است. پژوهش حاضر یک پژوهش توسعه‌ای-کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش 15 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه بانکداری و اقتصاد اسلامی بوده که به روش دردسترس انتخاب شدند. در گام اول با بررسی‌های کتابخانه‌ای و ارزیابی یافته‌های مطالعات گذشته مرتبط با موضوع، عوامل مؤثر بر پذیرش یا انتخاب بانک اسلامی از سوی مشتریان بررسی شد. در گام بعد بهمنظور غربال‌سازی عوامل شناسایی شده، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. در ادامه نیز بهمنظور دستیابی به وزن و اهمیت عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی استفاده شد. درنهایت نیز برای اولویتبندی عوامل از روش آراس فازی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان میدهد که عوامل مذهب و اعتقادهای مذهبی جامعه، سازگاری با ارزش‌های جامعه؛ مشتریان و مسئولیت‌پذیری اجتماعی سیستم بانکداری اسلامی بیشترین اهمیت را در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان دارند. شهرت و تصویر بانک، مزیت نسبی نسبت به سیستم بانکی متعارف و تبلیغات در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان از عوامل با اهمیت کمتری شناخته شدند.
متن کامل [PDF 466 kb]   (648 دریافت)    
نوع مقاله: توصیفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1401/2/30 | پذیرش: 1402/2/18 | انتشار: 1402/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.