1- استادیار، گروه مدریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- دکتری مدیریت رفتاری، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، farshidkhamoie@gmail.com
3- کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (944 مشاهده)
بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و جزء صنایع روبهرشد دنیا شناخته شده است. ازاینرو هدف پژوهش پیشرو شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی است. پژوهش حاضر یک پژوهش توسعهای-کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش 15 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه بانکداری و اقتصاد اسلامی بوده که به روش در دسترس انتخاب شدند. در گام اول با بررسیهای کتابخانهای و ارزیابی یافتههای مطالعات گذشته مرتبط با موضوع، عوامل مؤثر بر پذیرش یا انتخاب بانک اسلامی از سوی مشتریان بررسی شد. در گام بعد بهمنظور غربالسازی عوامل شناسایی شده، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. در ادامه نیز بهمنظور دستیابی به وزن و اهمیت عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی استفاده شد. درنهایت نیز برای اولویتبندی عوامل از روش آراس فازی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل مذهب و اعتقادهای مذهبی جامعه، سازگاری با ارزشهای جامعه؛ مشتریان و مسئولیتپذیری اجتماعی سیستم بانکداری اسلامی بیشترین اهمیت را در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان دارند. شهرت و تصویر بانک، مزیت نسبی نسبت به سیستم بانکی متعارف و تبلیغات در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان از عوامل با اهمیت کمتری شناخته شدند.
نوع مقاله:
توصیفی و نظرسنجی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1401/2/30 | پذیرش: 1402/2/18 | انتشار: 1402/7/4