1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. ، yaghoubi@mgmt.usb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
چکیده: (1275 مشاهده)
هدف: قراردادهای روانشناختی باور و درک کارکنان نسبت به تعهدات ضمنی و صریح در روابط کاری با سازمان تعریف شده است. هدف مطالعه حاضر کشف محتوای قراردادهای روانشناختی پرستاران بیمارستانهای دولتی است.
روش: برای درک مناسب محتوای قراردادهای روانشناختی پرستاران انجام یک مطالعه کیفی موردنیاز است. جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت موردنیاز از راه مصاحبههای نیمه ساختاریافته و ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ بیان ﺗﺠﺮﺑﻪ زﻳﺴﺘﻪ پرستاران بیمارستانهای دولتی انجام شد. انتخاب نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با فن گلوله برفی انجام گرفت و برای اطمینان از اشباع نظری 19 مصاحبه انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که قراردادهای روانشناختی در پرستاران شامل 3 مضمون اصلی (معاملهمحور، رابطهمحور و ارزشمحور) و 14 مضمون فرعی بود. قراردادهای معاملهمحور شامل 5
مضمون فرعی جو کاری خوب، پرداخت منصفانه، رفع مشکلات غیرکاری، ایمنی در محیط کار و محیط مسالمتآمیز و آرام بود. قراردادهای رابطهمحور شامل 5 مضمون فرعی اجازه مشارکت در تصمیمگیری، حمایت مقام بالاتر، چالشبرانگیزبودن کار، فرصت ارتقا و امنیت شغلی بود. قراردادهای ارزشمحور شامل 4 مضمون فرعی ارزشهای فردی، ارزشهای جمعی، ارزشهای آموزشی و ارزشهای اخلاقی بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد قراردادهای روانشناختی پرستاران با دو مضمون (معاملهای و رابطهای) جامع نیست و پرستاران فراتر از منافع فردی و سازمانی، ارزشهای بسیار مهمی دارند که مربوط به ماهیت حرفه پرستاری میباشد و این ارزشها در قراردادهای روانشناختی ارزشمحور ظهور پیدا میکنند. درنتیجه برای افزایش تعهد سازمانی، رضایت شغلی و کاهش ترک خدمت پرستاران توجه به هر سه مضمون قرارداد روانشناختی لازم است.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1400/11/22 | پذیرش: 1401/2/7 | انتشار: 1401/10/10